تاکتیک جدید حماس؛ پرتاب بالن‌های آتش‌زا و ایجاد مزاحمت برای اسرائیل

برخی از کارشناسان معتقدند که ادامه پرتاب بالن‌های آتش‌زا به سمت اسرائیل می‌تواند سرانجام خشم تل‌آویو را برانگیزد

فعالان فلسطینی بالن‌های مملو از مواد آتش‌زا را به سمت مرز اسرائیل پرتاب می‌کنند- Mahmud Hams / AFP

با فرارسیدن شب، فعالان و جوانان فلسطینی با هدف ایجاد مزاحمت برای اسرائیلی‌ها خود را به منطقه مرزی بین نوار غزه و اسرائیل می‌رسانند و دست به اقداماتی می‌زنند که منجر به نگرانی سربازان اسرائیلی شده است و آرامش آن‌ها را برهم می‌زند.

در چارچوب این تاکتیک جدید که جنبش حماس آن را رهبری می‌کند، هر شب صدها جوان فلسطینی لاستیک‌های کهنه ماشین‌ها را که در طول روز با موتورسیکلت‌ها به نزدیک مرز انتقال داده اند، آتش می‌زنند و با پرتاب سنگ و ترقه به سمت اسرائیل، نیروهای اسرائیلی را دچار وحشت و نگرانی می‌کنند.

فعالان فلسطینی بالن‌های مملو از مواد آتش‌زا را به سمت مرز اسرائیل پرتاب می‌کنند و پیش از آنکه سربازان اسرائیل با شلیک گلوله‌های لاستیکی به اقدامات آن‌ها پاسخ دهند، خود را از نزدیکی مرز دور می‌کنند و این زد و خورد و تنش شبانه همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که از اواسط ماه اوت گذشته، سه شهروند فلسطینی و یک تن از نیروهای ویژه اسرائیل در درگیری‌های نزدیک حصار مرزی جان باخته‌اند.

البته ادامه این درگیری‌ها نشان‌دهنده شکنندگی آتش‌بس بین اسرائیل و حماس است که در ۲۱ ماه مه گذشته اعلام شد و به جنگ ۱۱ روزه بین غزه و اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از ۲۶۰ نفر از فلسطینیان شد، پایان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان پایان جنگ، اسرائیل محدودیت‌های اِعمال شده علیه نوار غزه را که بیش از دو میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و به شدت دچار بحران اقتصادی است، افزایش داده و این امر به نوبه خود، بر وخامت اوضاع اقتصادی نوار غزه افزوده است.

با این حال، محمد العمادی، رئیس کمیته قطر برای بازسازی غزه اعلام کرد که توانسته است در توافقی با اسرائیل و حماس، زمینه توزیع کمک‌های مالی بشردوستانه قطر را فراهم کند.

قطر در هر ماه ۳۰ میلیون دلار به عنوان امداد بشردوستانه از طریق بانک‌های تشکیلات خودگردان فلسطین و تحت نظارت سازمان ملل متحد به نوار غزه کمک می‌کند.

هرچند اسرائیل از چند ماه پیش به این سو تصمیم گرفته است برای کاهش محاصره غزه برخی سهولت‌‌ها از جمله گسترش منطقه ماهیگیری در سواحل غزه به پانزده مایل، اجازه ورود هفت هزار تاجر به قلمرو اسرائیل و ورود کالاهای تجاری مختلف به نوار غزه را فراهم کند، اما این سهولت‌های جزیی نتوانست از خشم فلسطینیان بکاهد، به ويژه اینکه فلسطینی‌ها خواستار پایان یافتن کامل محاصره و آغاز بازسازی نوار غزه هستند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که رهبران حماس می‌دانند که تداوم تنش‌های شبانه، منجر به جنگ تمام عیار علیه نوار غزه نمی‌شود، از این‌رو آن‌ها سعی دارند با ادامه ایجاد مزاحمت به اسرائیل، به امتیازات و سهولت‌های بیشتری دستیابی پیدا کنند.

با این حال، اسرائیل در واکنش به پرتاب بالن‌های آتش‌زا دست به حملات هوایی علیه نوار غزه می‌زند، طوری که چند روز پیش یک پایگاه نظامی حماس در منطقه خان‌یونس هدف حمله اسرائیل قرار گرفت.

در مقابل، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که ادامه پرتاب بالن‌های آتش‌زا به سمت اسرائیل می‌تواند سرانجام خشم تل‌آویو را برانگیزد و در نتیجه، اسرائیل برای حمایت و دفاع از مرزهایش، بار دیگر حملات گسترده‌ای را علیه نوار غزه آغاز کند و آن‌چه از جنگ گذشته در غزه سالم مانده است، در جنگ احتمالی آینده ویران شود.

بیشتر از جهان