امیرعبداللهیان: ایران از گفت‌وگو و توافق‌ بین‌الافغانی حمایت می‌کند

وزرای خارجه شش کشور همسایه افغانستان روز چهارشنبه در نشستی مجازی تحولات اخیر آن کشور را بررسی کردند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران- تصویر از خبرگزاری ایرنا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر پایبندی به گفت‌وگو برای حل بحران افغانستان، اعلام کرد که ایران از «گفتگو و توافقات بین‌الافغانی» حمایت می‌کند.

وزرای خارجه شش کشور همسایه افغانستان، شامل پاکستان، چین، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، روز چهارشنبه، ۱۷ شهریورماه، در نشستی مجازی به میزبانی شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، تحولات اخیر در آن کشور را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه ایران درپی گفت‌وگو با همتایان خود، در توییتی از تاکید خود بر «تشکیل یک دولت فراگیر بازتاب‌دهنده تنوع و اراده جامعه افغانستان»، «تمرکز بر گفت‌وگو به‌جای خشونت» و «رد مداخله خارجی» در این نشست خبر داد و افزود: «ایران از گفتگو و توافقات بین‌الافغانی حمایت می‌کند.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه دستورکار اصلی نشست مجازی شش وزیر خارجه را بررسی «چگونگی کمک به تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و رسیدن این کشور به صلح و ثبات» عنوان کرد و از تاکید امیرعبداللهیان بر «پایبندی همگان به گفت‌وگو به‌عنوان یک اصل اصیل» و کمک کشورهای همسایه برای «رخ ندادن دخالت خارجی» خبر داد.

به گفته خطیب‌زاده درصورتی‌که وضعیت شیوع کرونا اجازه دهد، نشست بعدی وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در یکی دو ماه آینده، به‌صورت حضوری در تهران برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، امیرعبداللهیان در این نشست مسبب اصلی وضعیت کنونی افغانستان را «اشغالگری بیش از دو دهه این کشور توسط آمریکا» دانسته و در این نشست تاکید کرده که «باید از ظرفیت و توانمندی تمام رهبران افغانستان و مردم این کشور استفاده کنیم» و «استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی» را تکرار اشتباهی دانسته که چندین‌بار تاکنون در تاریخ معاصر افغانستان رخ داده است.

جمهوری اسلامی در جهت‌گیری‌های رسمی درمورد تحولات اخیر افغانستان، همواره پیروزی و تسلط طالبان بر آن کشور را به‌معنای شکست آمریکا دانسته و از آن استقبال کرده، هرچند که مدعی ارتباط با تمامی طرف‌های درگیر در آن کشور بوده است.  

وزیر امور خارجه ایران درحالی بر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و استفاده از «توانمندی تمام رهبران افغانستان» تاکید کرده است که جمهوری اسلامی چندین ماه پیش از تسلط طالبان بر افغانستان روابط خود با گروه طالبان را به‌طور رسمی آغاز کرده بود و هیئت طالبان در تهران با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و مقام‌های دیگری از جمهوری اسلامی دیدار کرده بودند. 

کابینه‌ای که گروه طالبان روز سه‌شنبه با عنوان «امارت اسلامی افغانستان» برای حکومت بر آن کشور معرفی کردند، نشانی از گفت‌وگو با دیگر گروه‌ها و رهبران افغانستان ندارد. آن‌ها به‌جای دولت فراگیری که بارها وعده داده بودند، کابینه‌ای سراسر مردانه و متشکل از اعضای گروه طالبان معرفی کردند. طالبان همچنین در روزهای اخیر علاوه‌بر حمله به نیروهای مقاومت در دره پنجشیر، تظاهرات اعتراضی مردم در کابل و دیگر شهرها را نیز با خشونت سرکوب کرده است. 

بیشتر از