نوروز در دبی ‏

چه برنامه ای برای نوروز دارید؟ انداختن سفره هفت سین ؟ دید و بازدید های فامیلی؟ استراحت و تعطیلی؟ مسافرت های دسته جمعی؟ نظرتان چیست که با هم سری به ایرانیانی که در دبی مشغول برگزاری جشن نوروز هستند، بزنیم؟

 بزرگترین محور و تجمع ایرانیان در کشور های عربی خلیج، کشور امارات متحده عربی است که بیشتر آنها به ترتیب در امارت های دبی، ابوظبی و شارجه می باشند.  آمار دقیقی از شمار ایرانیان مقیم امارات وجود ندارد، اما در منابع نیمه رسمی جمعیت آنان حدود ۵۰۰٫۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰۰٫۰۰۰ نفر ساکن دبی هستند.

طبق آن چه که رییس اتاق بازرگانی دبی اعلام کرده، نزدیک به ۵۰ هزار شرکت و موسسه ایرانی در دبی فعالیت دارند. اغلب آنها به کار واردات به ایران مشغولند و تعدادی نیز در حال صادرات محصولات ایرانی به نقاط دور و نزدیک جهان هستند. به گفته ی شهرداری دبی ایرانی ها در بازار خرید مسکن حضور پر رنگی دارند و پس از هند و انگلستان، ایران سومین کشوری است که اتباعش بیشترین ملک را در این شهر خریده اند.

 

جشن نوروز در دبی با شکوه بیشتری نسبت به سایر شهر های امارات برپا می شوذ. دبی سهولت ها و امکانات زیادی دارد که شرایط را برای برگزاری جشن های مختلف به ویژه نوروز، فراهم می کند. یکی از این شرایط، کم بودن مسافت بین این دو کشور و وجود پرواز های زیاد از دبی به ایران است.

 

تسهیلات ویزا، آزادی، مناطق گردشگری، مناطق تفریحی و... باعث جذب ایرانیان به دبی شده است. شهر دبی در امارات متحده عربی به دلیل داشتن جاذبه­ های گردشگری زیبا ومتنوع مورد توجه بسیاری از مسافران وگردشگران قرار گرفته است. به منظور جذب بیشتر مسافران به دبی، همه ساله با فرا رسیدن نوروز، برنامه ها و سرگرمی های ویژه­ در دست اجرا قرار می ­گیرد. آتش بازی­های مشهور جهان، جشن­های جور واجور و پرزرق برق در سواحل، پشت بام­ها، رستوران هایی با غذا های متنوع و ده ها مراسم دیگر.

کنسرت های نوروزی، خريد، شنا، تور صحرا، تور کشتی همراه با موسيقی زنده، کاباره های ايرانی، ديسکوهای اروپايی و قدم زدن در پياده روها و مراکز خريد، تفريحات مورد علاقه گردشگرانی است که وارد دبی می شوند.

دبی شهری مدرن با ساختمان‌هایی فوق‌العاده زیبا و شگفت‌انگیز از جمله برج خلیفه، بلندترین ساختمان دنیا و بیش از ۱۵۰ آسمان خراش دیگر است. البته هیجان‌انگیزترین دیدنی‌ها مانند سریع‌ترین رولرکاستر دنیا، پیشرفته‌ ترین پارک آبی و بزرگترین دلفیناریوم دنیا، جزیره‌‌های نخلی شکل با شن‌های سفید و یک پیست اسکی سرپوشیده  را نیز می توان در دبی دید.

 

پارک آبی دبی و محوطه بيرونی برج العرب يکی دیکر از جاذبه های اصلی گردشگری این شهر به حساب می آيد که همه ساله شمار زيادی از مسافران ايرانی را به اين منطقه می کشاند.

تور صحرا جذابیت دیگر توریستی امارات برای مسافرین نوروزی و گردشگران است.

 

بعضی از مسافرینی که نوروزشان را خارج از خانه شروع کرده اند، در اولین شب سال نو عازم بیابان های اطراف شهر دبی می شوند تا در میان شن و ماسه به جشن و پایکوبی بپردازند.

برنامه های تور صحرا شامل رقص از نوع ایرانی و عربی است و در کنار آن شترسواری و زدن نقش و نگار با حنا برروی دست و پا بازارگرمی دارد.

مراسم صحرا با آتش بازی که به مناسبت آغاز سال جدید تدارک دیده است تمام می شود و این تازه شروع گذراندن چند روز دیگربرای ایرانیانی است که دبی را برای گذراندن روزهای عید انتخاب کرده اند.

در خصوص برگذاری جشن نوروز در پارک ها و دریا های دبی، عمدتا می توان پارک زعبیل، پارک ممزر، پارک مشرف و همچنین ساحل جمیرا را نام برد.

همچنین همه ساله هنگام نوروز توریست های فراوانی از ایران به دبی برای برگزاری جشن نوروز می آیند.

با فرا رسيدن ايام نوروز، همه ساله اين شهر عربی، رنگ و بوی خاصی از نوروز به خود می گیرد.

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه