آغاز محاکمه پنج متهم حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در گوانتانامو

این اعضای القاعده به فاصله کوتاهی از حملات بازداشت و در اختیار آمریکا قرار گرفتند و در سال ۲۰۰۶ به زندان نظامی گوانتانامو منتقل شدند

خالد شیخ محمد، که از او با عنوان مغز متفکر حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا یاد می‌شود-MUSLM.NET / AFP

دور جدید محاکمه خالد شیخ محمد، که از او با عنوان مغز متفکر حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا یاد می‌شود، و چهار متهم دیگر این پرونده روز سه‌شنبه در بازداشتگاه گوانتانامو آغاز شد.

رمزی بن الشیبه و ولید بن عطاش دو شهروند یمنی، عمار البلوشی شهروند پاکستانی و احمد الحساوی شهروند عربستان سعودی چهار متهم دیگر هستند که قرار است امروز در این دادگاه حاضر شدند.

این پنج نفر، با کمک چند تن دیگر، برای ربودن هواپیماهای مسافربری و کوباندن آنها به اهدافی در نیویورک و شهر واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، برنامه‌ریزی کردند؛ حمله‌ای که نزدیک به ۳ هزار قربانی گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر توطئه، ربودن هواپیما و کشتن غیرنظامیان و تروریسم، آنها متهم به آموزش ربایندگان و ارائه کمک‌های مالی و تدارکاتی به آنها هستند که می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام برای همه متهمان شود.

این اعضای القاعده به فاصله کوتاهی از حملات بازداشت و از سال ۲۰۰۲ یا ۲۰۰۳ در اختیار آمریکا قرار گرفتند و در سال ۲۰۰۶ به زندان نظامی گوانتانامو واقع در خلیجی به همین نام در کوبا منتقل شدند.

این پنج متهم ابتدا در سال ۲۰۰۸ و سپس در سال ۲۰۱۲ محاکمه شدند و اسناد و اوراق دادگاه آنها به بیش از ۳۵ هزار صفحه می‌رسد. انتظار می‌رود این دور از محاکمه آنها حدود دو هفته به طول انجامد.

دولت آمریکا می‌گوید خالد شیخ محمد اعتراف کرده است که عامل حملات ۱۱ سپتامبر و جنایات دیگری از جمله قتل روزنامه نگار «دانیل پرل» بوده است، اما وکلا اعتبار اعترافات او را زیر سئوال برده‌اند.

محاکمه متهمان حملات تروریستی بیست سال پیش، یکی از طولانی‌ترین و بحث‌برانگیزترین محاکمه‌ها در تاریخ آمریکا بوده و انتقادهای بسیاری از نحوه بازجویی و اعتراف‌گیری از آنها مطرح بوده است.

دور جدید محاکمه این افراد قرار بود اوایل سال جاری میلادی برگزار شود، اما به دلیل همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، دسترسی وکلا به موکلان‌شان در بازداشتگاه گونتانامو محدود شده بود.

بیشتر از جهان