بلینکن: طالبان تعهد کرده است اجازه خروج قانونی از افغانستان را بدهد

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که جامعه جهانی طالبان را به قولشان متعهد نگه می‌دارد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری در قطر - Olivier DOULIERY / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که در قطر به‌سر می‌برد، پس از دیدار با مقام‌های آن کشور و گفت‌وگو با آنان در زمینه روند خروج افراد از افغانستان، اعلام کرد طالبان بار دیگر تعهد کرده است که به افراد اجازه خروج آزادانه و قانونی از کشور را می‌دهد.   

این درحالی است که به‌تازگی گزارش‌هایی مبنی‌بر جلوگیری از پرواز صدها نفر ازجمله شهروندان آمریکایی از فرودگاهی در شهر مزار شریف در شمال افغانستان منتشر شده است. بنابر گزارش‌ها، دست‌کم شش هواپیمای آماده پرواز در آن فرودگاه، از هفته گذشته هنوز نتوانسته‌اند مجوز طالبان برای پرواز دریافت کنند.

بلینکن روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه، در نشست خبری مشترک با شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، گفت طالبان به ایالات متحده اعلام کرده است «به افرادی که مدارک لازم برای سفر را داشته باشند، اجازه خروج آزادانه از افغانستان را می‌دهد». او افزود: «ما آن‌ها را به قولشان متعهد نگه می‌داریم.» 

آنتونی بلینکن با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد تعهد طالبان به اجازه خروج آزادانه از افغانستان، گفت: «جامعه بین‌المللی برای حفظ این تعهد طالبان را زیر نظر دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه قطر نیز ابراز امیدواری کرد فرودگاه کابل که پس از مهلت خروج نیروهای آمریکایی در پایان ماه اوت بسته شده است، در چند روز آینده بازگشایی می‌شود و به‌طور بالقوه یک کریدور مهم برای افغان‌هایی که قصد خروج از آن کشور را دارند، باز می‌شود. قطر پیش‌تر اعلام کرده بود که برای بازگشایی فرودگاه بین‌المللی کابل با طالبان همکاری می‌کند و یک تیم فنی را برای بررسی این کار فرستاده است. 

آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که به قطر سفر کرده‌اند، روز دوشنبه با شیخ تمیم حمد آل ثانی، امیر قطر، دیدار و با او درمورد بحران افغانستان گفت‌و‌گو کردند.

تقریبا نیمی از بیش از ۱۲۰هزار نفر افرادی که پس از تسلط طالبان در آخرین روزهای حضور آمریکا در افغانستان از آن کشور خارج شدند، این کار را از مسیر کشور قطر انجام داده‌اند. 

آنتونی بلینکن در دیدار با امیر قطر از حمایت فوق‌العاده آن کشور در تسهیل خروج امن شهروندان آمریکایی و کشورهای متحد آمریکا و همچنین افغان‌های در معرض خطر تقدیر کرد.