چگونه می‌توان رفتار تحریک‌آمیز یا «خیانت مختصر» را تشخیص داد؟

خرده‌خیانت: به گفته برخی، رفتارهای ظاهرا معصومانه دست کمی از خیانت ندارند

خرده‌خیانت‌ها به آن اندازه که تصور می‌شود، معصومانه و بی ضرر نیستند -ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / AFP

این مقاله نخست در ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شده است

تا به حال پیش آمده که با یک همکلاسی یا همکار لاس بزنید اما تصمیم بگیرید برای اجتناب از رنجاندن شریک زندگی یا معشوقتان آن را پنهان کنید؟ یا شاید از نشان (ایموجی) «آتش» در واکنش به پست اینستاگرام شخص دیگری جز همراه زندگیتان استفاده کرده‌اید، چون فکر کرده‌اید جذاب است.

ملانی شیلینگ، کارشناس دوست‌یابی در گفت‌وگو با نشریه «هاف پست» استرالیا می‌گوید که این نوع رفتار به آن اندازه که تصور می‌شود، معصومانه و بی ضرر نیستند.

این نوع رفتار در واقع شما را در آنچه شیلینگ «خرده خیانت» یا «مجموع کارهایی در ظاهر کوچک که نمایانگر آن است که شما از نظر عاطفی و جسمی به شخص دیگری خارج از روابطش (با همراه معمول یا شریک زندگیش) توجه دارید»، گناهکار می‌داند.

با شما در مورد اینکه این نظریه  قدری اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، موافقیم اما چگونه می‌توان رفتار تحریک‌آمیز یا خیانت کوچک را ارزیابی کرد؟ 

به گفته شیلینگ، «اگر مخفیانه با مرد یا زن دیگری در شبکه‌های اجتماعی ارتباط گرفته‌اید، اگر با فردی جوک خصوصی رد وبدل می کنید، اگر رابطه با همراه زندگی خود را چندان جدی تلقی نمی‌کنید یا اگر نام فردی را رمزی در تلفنتان ذخیره می‌کنید، در حال ارتکاب یک خرده خیانت‌اید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع این مسئله تمام کنش‌ها و واکنش‌های شما با جنس مخالف در خارج از چارچوب رابطه با همراه زندگیتان را شامل می‌شود.

هرچند شیلینگ نکات جالبی را در تایید نظریه خود مطرح می‌کند اما همه این‌ها به قصد طرف مربوط می‌شود. به همین دلیل تردید داریم که ردوبدل کردن یک جوک با دختر یا پسری در شبکه‌های اجتماعی لزوما یک خرده خیانت باشد. 

شیلینگ هشدار می‌دهد که اگر این رفتار را در نطفه خفه نکنید، «در عمل می‌گویید لاس زدن با او مسئله‌ای نیست و برای من در جایگاه دوم قرار گرفتن مشکلی ندارد».

ما نظر سوزان وینتر، کارشناس دوست‌یابی را در مورد این نکته جویا شدیم. او می‌گوید همه این‌ها به قصد طرف و شرایط بستگی دارد. وینتر به ایندیپندنت گفت: «هرچند خرده‌خیانت به معنای خیانت عملی نیست اما بی‌تردید مرزهای خیانت عاطفی را در بوته آزمایش قرار می‌دهد. لاس زدن، لاس زدن است. لاس زدن دمیدن بر یک جرقه است که می‌تواند به آسانی به شعله‌های آتش تبدیل شود.»

اما آیا این نوع رفتار باید به قطع یک دوستی و رابطه بیانجامد؟ اگر اینگونه رفتار شما را ناراحت می‌کند یا اعتماد به نفس در رابطه را از شما می‌گیرد، پاسخ آن این است که «شاید».

اما وینتر توصیه می‌کند که نخست با سیاست در این مورد با شریک عاطفی خود صحبت کنید و از مشاهداتتان و پیامد‌های آن بر احساساتتان سخن بگویید.  

وینتر همچنین توصیه می‌کند که از شریکتان بپرسید: «آیا داستان ابعاد گسترده‌تری دارد؟» و «آیا چیز دیگری هست که باید در مورد احساسات تو به آن فرد بدانم؟»

یک برخورد موثر دیگر مطرح کردن این سوال است: «اگر من این کار را می‌کردم، چه حسی به تو دست می‌داد؟»

اما اگر خودتان هم -مثل بسیاری از ما- مرتکب «خرده‌خیانت» شده‌اید، بهتر است هشدارهای شیلینگ را چندان جدی تلقی نکنید.

هرچه باشد همه ما لاس می‌زنیم.

© The Independent

بیشتر از زندگی