داروی رمدسیویر در درمان کرونا بی‌اثر یا کم‌اثر است

طبق بررسی سازمان جهانی بهداشت داروی رمدسیویر در نجات بیماران کرونایی «بی‌اثر یا کم‌اثر» است

رمدسیویر یکی از دارو‌های تجویزی برای مداوای کرونا است- REUTERS/Amr Abdallah Dalsh

آزمایش بالینی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد داروی رمدسیویر در کاهش میزان مرگ و میر بیماران کرونایی بستری در بیمارستان «کم‌اثر یا بی‌اثر» است و طبق نتایج این تحقیق «امیدی به سودمندی این دارو نیست.»

این داروی ضدویروس یکی از چهار دارویی است که سازمان جهانی بهداشت در قالب طرح «آزمایش‌های هم‌بستگی» خود از ماه مارس تا کنون بررسی کرده است تا شاید بتواند از دارویی‌هایی که ممکن است در درمان علائم ویروس کرونا مؤثر باشد به این منظور استفاده کند.

رمدسیویر یکی از داروهایی بود که اوایل این ماه به رییس جمهور ترامپ هم تزریق کردند که جواب آزمایش کرونایش مثبت شده بود. این دارو ابتدا برای درمان ابولا ساخته شده بود.

در این آزمایش‌ها اثر لوپیناویر، هیدروکسی‌کلروکین و اینترفرون-بتا لا را نیز بر احتمال نجات بیماران کرونایی از مرگ بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیدند که هیچ‌کدام از این داروها چندان اثری در کاهش مرگ و میر بیماران ندارد.

طرح تحقیقاتی «هم‌بستگی» نتایج بررسی‌های خود در مورد هیدروکسی‌کلروکین و لوپیناویر را به ترتیب در اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه منتشر کرد.

سازمان جهانی بهداشت گفت: «امیدی به سودمندی هیچ‌یک از داروهای بررسی‌شده در این طرح برای کاهش مرگ و میر بیماران نیست. حذف برخی کشورها، مناطق جهان یا زیرگروه‌ها چندان اثری بر این نتایج نداشته است.»

رمدسیویر را در ماه مه در بریتانیا جزو داروهای مفید در درمان کووید ۱۹ اعلام کرده بودند چون آن زمان ظاهراً طول دوره بروز علائم این بیماری را از ۱۵ روز به ۱۱ روز کاهش داده بود. اما این اولین بار است که اثر آن را بر نجات بیماران از مرگ بررسی می‌کنند.

برعکس، آزمایش‌های دگزامتازون استروئیدی نشان‌ داده این دارو میزان مرگ و میر بیماران بدحال کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد. پیش‌تر کشف اثرگذاری این دارو در مبارزه با این ویروس را «دوران‌ساز» خوانده بودند. آزمایش این داروی ضدالتهاب در ماه ژوئن نشان داد در صورت مصرف توسط بیمارانی که تحت درمان با تنفس مصنوعی هستند از هر سه بیمار یک نفر از مرگ نجات پیدا می‌کند.

در این بررسی سازمان جهانی بهداشت که هنوز سایر محققان آن را بازبینی و داوری نکرده‌اند آمده‌: «قطعاً هیچ‌کدام از داروهای بررسی‌شده نه نرخ مرگ و میر (نه در بیمارانی که تحت درمان با تنفس مصنوعی نیستند و نه در هیچ‌یک از زیرگروه‌های دیگر با ویژگی‌های زمینه‌ای)، نه زمان شروع تنفس مصنوعی و نه طول مدت بستری را کاهش داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق داده‌های ۱۱ هزار و ۲۶۶ بزرگسال برگرفته از ۴۰۵ بیمارستان واقع در ۳۰ کشور بررسی شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده اجرای طرح آزمایش‌های هم‌بستگی هم‌چنان ادامه دارد و داروهای تازه در ۵۰۰ بیمارستانی که به عنوان مرکز درمان بیماران انتخاب شده‌اند بررسی خواهد شد.

این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد گفت «حالا قرار است ارزیابی داروهای تازه ضدویروس، تنظیم‌کننده دستگاه ایمنی و پادتن‌های تک‌تیره ضد ویروس سارس کوو-۲ در دستور کار طرح آزمایش‌های دارویی هم‌بستگی قرار گیرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان