میانکاله بار دیگر در آتش سوخت 

فعالان محیط زیست از نبود امکانات کافی برای مهار آتش خبر داده‌اند 

پناهگاه حیات‌وحش میانکاله از ابتدای سال تاکنون ۲۵ بار دچار حریق شده است - همشهری آنلاین

آتش‌سوزی گسترده در میانکاله بار دیگر حیات‌وحش‌ این منطقه حفاظت شده را در خطر نابودی قرار داده است. از ابتدای سال جاری (۱۴۰۰) تاکنون، ۲۵ آتش‌سوزی در منطقه میانکاله رخ داده است. این منطقه حفاظت شده به دلیل اینکه زیستگاه انواع پرندگان و گونه‌های متنوع گیاهی است، در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. 

منطقه حفاظت شده میانکاله در استان مازندران واقع است. در سال ۱۳۴۸ و در جریان برگزاری کنوانسیون رامسر، تالاب میانکاله به عنوان یکی از تالاب‌های مهم جهانی به ثبت رسید و پس از آن نیز این منطقه «پناهگاه حیات‌وحش» با درجه حفاظتی خاص معرفی شد. 

اهمیت منطقه حفاظت شده میانکاله به دلیل زیست بیش از ۲۰۰ گونه پرنده در آن است ولی وجود گونه‌های متنوع گیاهی منطقه نیز بر اهمیت آن می‌افزایند. این منطقه پوشش گیاهی وسیعی دارد و یکی از محوطه‌های گردشگری برای طرفداران حیات‌ وحش و محیط زیست به شمار می‌رود. 

نگرانی و هشدار درباره نابودی حیات‌ وحش منطقه حفاظت شده میانکاله از سال ۱۳۹۸ بالا گرفت؛ بعد از آنکه اعلام شد تعداد زیادی از پرندگان این منطقه به دلایل نامعلومی تلف شده‌اند. پس از آن ماجرای آتش‌سوزی‌های پیاپی میانکاله آغاز شد. آتش‌سوزی‌هایی که در سال جاری (۱۴۰۰) نیز ادامه یافت. به‌ طوری‌ که پناهگاه حیات‌وحش میانکاله از ابتدای سال تاکنون ۲۵ بار به حریق دچار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظهر روز سه‌شنبه (۱۳مرداد)، بار دیگر آتش‌سوزی وسیعی در این منطقه درگرفت که عملیات اطفاء آن تاکنون ادامه دارد. 

به گزارش خبرگزاری رکنا، فعالان محیط زیست مازندران از اینکه فرمانداری بهشهر و بندر امیرآباد از دوستداران طبیعت و مسئولان ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله حمایت لازم را نکرده‌اند،‌ گلایه و تصریح می‌کنند که امکانات لازم برای مهار آتش در اختیار آنان قرار نگرفته است. 

شبه‌جزیره میانکاله ۶۸ هزار هکتار وسعت دارد که از این میان ۳۰ تا ۳۵ هزار هکتار آن خشکی و بقیه سطح تالابی است. فعالان محیط زیست می‌گویند برای حفاظت از این منطقه گسترده و مهار آتش فقط ۲۰ محیط بان، یک لودر و یک ماشین آب‌پاش در اختیار دارند. 

مسئولان استان مازندران اذعان می‌کنند که آتش‌سوزی‌های میانکاله اغلب عمدی است؛ با وجود این هنوز اقدامی برای شناسایی عاملان آن انجام نشده است.

فعالان محیط زیست منطقه در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا، آتش‌سوزی‌های میانکاله را «سریالی» می‌دانند. ویدیویی که خبرگزاری فارس از مسئول بسیج استادان مازندران منتشر کرد، نشان می‌دهد که بخش‌های زیادی از منطقه حفاظت شده میانکاله در حال سوختن در آتش است؛ در حالی‌ که امکانات کافی برای مهار آتش وجود ندارد. مسئول بسیج استادان مازندران در این ویدیو از دست‌ خالی محیط‌‌بانان برای مقابله با آتش انتقاد می‌کنند و از مسئولان استانی می‌خواهند به «داد» این منطقه برسند. 

میانکاله یکی از زیباترین پناهگاه‌های حیات‌وحش جهان است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آتش‌سوزی‌های پیاپی به دست افراد ناشناس و نبود امکانات کافی برای مهار آتش باعث شده است که در سال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ هکتار از این زیستگاه طبیعی تخریب شود.