جهانپور: تولید واکسن در ایران و ارسال آن به روسیه دروغ محض است

اظهار نظرهای ضد و نقیض مسئولان در مورد واکسن اسپونتیک تولید شده در ایران ادامه دارد

تاکنون مجوزی در مورد واکسن‌های کرونا از جمله واکسن اسپوتنیک وی صادر نشده است - Dimitar DILKOFF / AFP

در پی انتشار اخباری مبنی بر تولید واکسن روسی اسپونتیک در داخل ایران و ارسال آن به روسیه، سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه هنوز طرف روسی محصول تولید شده ایرانی را تائید نکرده است، اظهار داشت واکسن اسپوتنیک لایت به صورت بچ تست یا محموله اولیه تولید شده و هفته‌هاست در انتظار تائید نهایی موسسه گامالیا روسیه برای ورود به چرخه تولید انبوه است.

به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور، ضمن تأکید بر اینکه خروج و ورود هر نوع واکسن مستلزم مجوز سازمان غذا و دارو خواهد بود که چنین چیزی تاکنون در مورد واکسن‌های کرونا از جمله واکسن اسپوتنیک وی صادر نشده است، افزود خروج هرگونه واکسن کرونا از ایران ادعای کذبی است که مقصود و انگیزه گوینده از نشر این مطلب کذب در شرایط حاضر مشخص نیست.

به نظر می رسد این سخنان در واکنش به گفته های محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی است که گفته بود روسیه ماهی دو میلیون واکسن اسپوتنیک در ایران تولید می کند و همه‌اش را هم با خود می‌برد.

پیش‌تر، کریل دیمیتریف مدیرکل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعلام کرده بود این صندوق و یکی از شرکت‌های دارویی پیشرو ایرانی با نام آکتوور در بیانیه‌ای تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی را اعلام کردند.

به گزارش خبر آنلاین، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا، در کلاب هاوس گفت: «از مدت‌ها پیش می‌دانستیم روسیه ماهانه ۵ میلیون دوز تولید می‌کند و خط‌های مختلف را تحت لیسانس خود به کشور‌های دیگر داده است. خطی هم به ما داده که الان به درد نمی‌خورد. این خط تولید، تولیداتی از شهریورماه دارد. این خط تولید در ایران است، ولی قطعاً مال ایران نیست و می‌توانند بر اساس قرارداد‌هایی که دارند، محصولات را جای دیگر توزیع کنند. برای همین، برای این خط تولید ما حساب باز نکرده‌ایم.»

گفته‌های علیرضا رئیسی کمتر از یک روز بعد با واکنش کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو و کیانوش جهانپور، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، روبه‌رو شد. کاظم جلالی این گفته‌ها را «شایعه» خواند و گفت: «انتشار چنین مطالب و شایعاتی تنها باعث می‌شود مردم دلسرد و مأیوس شوند.» از طرف دیگر، کیانوش جهانپور نیز مدعی شد که صحبت‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا «تحریف» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اعلام این موضوع، مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با ایلنا، روایت تازه‌ای از ماجرا مطرح کرد و گفت: «تا جایی که اطلاع داریم، ظرفیت تولید واکسن توسط روسیه پایین است، اما به اعتبار قراردادهایی که با کشورهای مختلف بسته‌اند، این قرارداد امضا و تعهد شده است. اشکالی که به وجود آمده این است که محاسبات آن لحاظ نشده که این ۶۰ میلیون دوز به چه صورت و طبق چه زمان‌بندی و چگونه تحویل خواهد شد.»

او ضمن اشاره به اختلاف ایران و روسیه در تولید این واکسن، افزود: «در حال حاضر خط تولید این واکسن در داخل کشور ما هم در حال راه‌اندازی است، منتها روس‌ها در این تولید هم سهم عمده‌ای برای خودشان قائل هستند. در حالی که انتظار این بود که تمام تولید این خط داخلی برای خودمان باشد، اما روسیه از خطوط تولید در هر کشور سهم عمده‌ای را دریافت می‌کند.»