تولید واکسن اسپوتنیک در ایران، ماهی‌گیری روسیه از آب کروناآلود؟

نماینده مجلس: روس‌ها در راه‌اندازی خط تولید هم سهم عمده‌ای برای خودشان قایل هستند

پنجم تیرماه، خط تولید انبوه واکسن اسپوتنیک در کرج آغاز به کار کرد- ATTA KENARE / AFP

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت که روس‌ها در تولید واکسن اسپوتنیک در ایران سهم عمده‌ای برای خود قائلند. 

به گزارش خبر آنلاین، هفته گذشته علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا، در کلاب هاوس گفت: «از مدت‌ها پیش می‌دانستیم روسیه ماهانه ۵ میلیون دوز تولید می‌کند و خط‌های مختلف را تحت لیسانس خود به کشور‌های دیگر داده است. خطی هم به ما داده که الان به درد نمی‌خورد. این خط تولید، تولیداتی از شهریورماه دارد. این خط تولید در ایران است، ولی قطعا مال ایران نیست و می‌توانند بر اساس قرارداد‌هایی که دارند، محصولات را جای دیگر توزیع کنند. برای همین، برای این خط تولید ما حساب باز نکرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته خبر آنلاین، برخی مسئولان بهداشتی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند که در این قرارداد، ایران فریب خورده است. گفته‌های رئیسی را کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه و کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، به‌سرعت تکذیب کردند.

سفیر ایران در روسیه گفت: «اکنون این تولید مشترک ما تحت لیسانس روسیه در حال انجام است و بنابراین جای قدردانی از دولت روسیه وجود دارد که در این مورد به ما کمک کرده است.»

پنجم تیرماه، خط تولید انبوه واکسن اسپوتنیک در کرج آغاز به کار کرد. گروه دارویی «اکتوور» پس از ماه‌های مذاکره، توانست شرایط تولید واکسن اسپوتنیک را در ایران فراهم کند.

اما روز دوشنبه مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با ایلنا، روایت تازه‌ای از ماجرا مطرح کرد و گفت: «تا جایی که اطلاع داریم، ظرفیت تولید واکسن توسط روسیه پایین است، اما به اعتبار قراردادهایی که با کشورهای مختلف بسته‌اند، این قرارداد امضا و تعهد شده است. اشکالی که به وجود آمده این است که محاسبات آن لحاظ نشده که این ۶۰ میلیون دوز به چه صورت و طبق چه زمان‌بندی و چگونه تحویل خواهد شد.»

او ضمن اشاره به اختلاف ایران و روسیه در تولید این واکسن، افزود: «در حال حاضر خط تولید این واکسن در داخل کشور ما هم در حال راه‌اندازی است، منتها روس‌ها در این تولید هم سهم عمده‌ای برای خودشان قائل هستند. در حالی که انتظار این بود که تمام تولید این خط داخلی برای خودمان باشد، اما روسیه از خطوط تولید در هر کشور سهم عمده‌ای را دریافت می‌کند.»