تعداد بازداشتی‌های «کرد» در یک ماه به ٥١ نفر رسید

بسیاری از فعالان کُرد به اتهامات سیاسی توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند

تصویر از کرد تودی

نیروهای اطلاعات سپاه روز چهارشنبه در نقده پنج شهروند کرد را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

به نوشته وب‌سایت هه نگاو، این ۵ نفر با نام‌های اسعد رامین، خالد رامین، رامین رامین، سردار رامین و داوود رحیمی در هنگام دستگیری بدون ارائه هرگونه برگه قضایی و با اعمال خشونت دستگیر شدند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی ماه گذشته دست‌کم ۴۶ شهروند کُرد توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند.

طی ماه‌های اخیر فشار بر کردها افزایش یافته است.

به نوشته «شبکه حقوق بشر کردستان» که یک سازمان غیردولتی مستقر در کشور فرانسه است و موارد نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران را مستندسازی می‌کند، در مرداد ماه ۱۴۰۰ دست‌کم ۱۰۰ شهروند و فعال کُرد در شهرهای مختلف استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی به اتهامات سیاسی توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و یا مأموران انتظامی بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، در گزارش تیرماه همین سازمان، علاوه بر این به بازداشت دست‌کم ۳۰ شهروند و فعال کرد در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه، به دست نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات و یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اشاره شده است. اغلب آن‌ها در وضعیت بازداشت موقت به سر می‌برند و بنابر این گزارش، در میان آن‌ها یک کودک ۱۶ ساله وجود دارد که به اتهام «همکاری با حزب کومله کردستان» بازداشت شده و در بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج نگهداری می‌شود.

همچنین، برگزاری تجمعات اعتراضی در محله دره دریژ (شهرک مهدیه) کرمانشاه در حمایت از اعتراضات مردمی در اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان و اعتراض به قطعی آب و برق، دست‌کم ۵۰ نفر به ظن حضور در تجمعات اعتراضی دستگیر شدند.

تنها در تیرماه ۱۴۰۰، در مناطق مرزی شمال غربی ایران با تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، پنج کولبر کشته و ۱۱ کولبر دیگر زخمی شده‌اند.