در قطب واکسن کرونا در امارات متحده عربی چه خبر است

امارات تاکنون ۶۵ میلیون دوز به بیش از ۴۰ کشور جهان فرستاده‌ است

میلیون‌ها دوز واکسن کووید -۱۹ در ابوظبی، انبار شده و منتظرند تا به اقصی نقاط جهان حمل و به مردم منتظر، تزریق شوند. با اینکه نزدیک به نود درصد جمعیت ده میلیونی این کشور یک دوز از واکسن و ۷۶ درصد هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، اما این پایان کار امارات متحده با واکسن کرونا نبود.

امارات متحده عربی با ایجاد «کنسرسیوم امید (HOPE)» تلاش کرد تا زنجیره رساندن واکسن از تولیدکنندگان به مقصد کشورهای مختلف قطع نشود. از واکسن‌های موجود در انبارهای کنسرسیوم امید، تاکنون ۶۵ میلیون دوز به بیش از ۴۰ کشور جهان فرستاده‌شده است.

زمانی که صدها مرکز تحقیقاتی در سراسر جهان بر روی ساخت واکسن کووید ۱۹ کار می‌کردند، از همان ابتدا چندین چالش مهم پیش روی آن‌ها قرار گرفت. بزرگ‌ترین آن‌ها چگونگی رساندن این واکسن به کشورهای مختلف بود، هزاران کیلومتر دورتر، در دما و شرایط ثابت بدون آنکه میزان تأثیرگذاری واکسن را کاهش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 تجارت حمل‌ونقل جهانی که با همه‌گیری کرونا در اغلب کشورها با کاهش شدید و زمین‌گیری مواجه شده بود باید به‌صورت هماهنگ و در فواصل زمانی کوتاه در محفظه‌های یخچال دار واکسن‌ها را به دست هشت میلیارد ساکنان کره زمین می‌رساندند.

روبرت ساتون، رئیس خدمات حمل‌ونقل بندرها در ابوظبی به رویترز گفت: « واکسن‌ها مهم هستند اما واکسیناسیون اهمیت بیشتری دارد. از دست دادن یک واکسن ممکن است به از دست رفتن یک زندگی منجر شود.»

ساتون گفت: «یک زنجیره تأمین معمولی از نقطه الف جمع‌آوری‌شده و به نقطه ب می‌رسد. ما در واقع فراتر از این می‌رویم. ما تقاضای تولیدکنندگان را زیر نظر داریم و سفارش‌های خرید را در مقابل آن پیگیری می‌کنیم.»

امارات متحده عربی در چند روز اخیر با کنترل موج جدید کرونا در این کشور، تعداد بیماران جدید را به زیر هزار نفر در روز رسانده است. تعداد افراد درگذشته بر اثر کرونا در این کشور نیز به جز چند روز در زمستان، زیر ده نفر در روز بوده است.

از نخستین روزهای شروع تحقیقات بر روی ساخت واکسن کرونا، امارات یکی از کشورهایی بود که برای شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی اعلام آمادگی کرد.

اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ دولت ابوظبی گفت، آزمایش واکسن روسیه را در امارات متحده عربی را تکمیل کرده است. در این آزمایش‌ها داده‌های آماری تزریق دو دوز واکسن به ۱۰۰۰ داوطلب در امارات متحده عربی، جمع‌آوری شد.

شش ماه پس‌ازآن تاریخ، میلیون‌ها دز واکسن در سردخانه‌های این کشور آماده انتقال به کشورهای خریدار هستند. امارات متحده عربی تلاش می‌کند تا با دورتر شدن از اقتصاد مبتنی بر نفت، توانایی‌های خود را در زمینه‌های فنی، پزشکی و علمی متنوع کند.

بیشتر از جهان