امیرعبداللهیان: اصل مذاکرات وین برای احیای برجام قابل قبول است

وزیر امور خارجه ایران به‌طور جداگانه با همتایان آلمانی و اتریشی خود درباره ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین گفت‌وگو کرد

شش دور از این مذاکرات انجام شده اما تاریخی برای برگزاری دور هفتم تعیین نشده است-HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

روز پنجشنبه، وزیر امور خارجه ایران به‌طور جداگانه با همتایان آلمانی و اتریشی خود درباره ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین گفت‌وگو کرد و از استقبال جمهوری اسلامی از اصل مذاکره خبر داد. وی درعین حال آنچه «تغییر رفتار» طرف‌های مقابل خواند را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، با اعلام اینکه اصل گفت‌گوهای وین قابل قبول است و انجام می‌شود، اظهار داشت: «مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایران بینجامد.»

وی به تروئیکای اروپایی -بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران- هم توصیه کرد: «رفتار خود را تغییر دهید و بی‌عملی در اجرای تعهدات خود بر اساس برجام را تمام کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی آمریکا را متهم کرد که درک درستی از منطقه و ایران ندارد و گفت: «آمریکایی‌ها باید بدانند جز با زبان احترام، ادب و منطق نمی‌توانند صحبت کنند و این ادبیاتی که گاه و بیگاه به کار می‌برند، نه تنها به حل مشکلات کمکی نمی‌کند، بلکه خود مسئله‌ساز است.»

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر خارجه اتریش نیز گفت که ایران سهم اساسی خود برای حفظ برجام را با «صبر راهبردی» در مقابل خروج آمریکا و بی‌عملی طرف اروپایی نشان داده و اکنون نوبت طرف‌های دیگر برجام است که همراهی لازم را داشته باشند و تعهدات خود را اجرا کنند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران چهارشنبه شب نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی دیگر با همتای فرانسوی خود، ضمن تاکید بر بازگشت اروپا و آمریکا به تعهداتشان در برجام، تاکید کرد که تهران در مذاکراتی حضور می‌یابد که نتایج ملموسی در تامین حقوق و منافع مردم داشته باشد.

فرانسه و آلمان روز چهارشنبه بار دیگر از ایران خواستند فورا به مذاکرات وین، که به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد ۱۴۰۰ و تشکیل دولت جدید متوقف شده بود، بازگردد. شش دور از این مذاکرات انجام شده اما تاریخی برای برگزاری دور هفتم تعیین نشده است.