درخواست فرانسه و آلمان از ایران برای بازگشت فوری به مذاکرات وین

وزیر خارجه فرانسه، در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران، گفت بازگشت تهران به مذاکرات ضروری است

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه- GUILLAUME SOUVANT / AFP

فرانسه و آلمان روز چهارشنبه از ایران خواستند فورا به مذاکرات هسته‌ای وین، که به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه و تشکیل دولت جدید متوقف شده است، بازگردد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران، گفت ضروری است که تهران به مذاکرات بازگردد.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، نوشت که لودریان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای جدید ایرانی خود، «بر اهمیت و ضرورت ازسرگیری فوری مذاکرات» تاکید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این بیانیه، او بار دیگر از فعالیت‌های اخیر ایران در تناقض با مفاد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ابراز نگرانی کرد. ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام، از تعهدات هسته‌ای خود عبور کرده است.

دولت آلمان نیز هم‌زمان از تهران خواسته است در سریع‌ترین زمان ممکن، به مذاکرات وین بازگردد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان در یک نشست خبری در برلین، با بیان این که «ما نیز آماده‌ایم چنین کنیم»، هشدار داده است که «دریچه زمانی بی‌نهایت باز نخواهد ماند.»

دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام، در ماه ژوئن برگزار شد و هنوز تاریخی برای انجام دور هفتم این مذاکرات تعیین یا اعلام نشده است.

وزیر خارجه جدید ایران روز دوشنبه گفت که مذاکرات ممکن است دو تا سه ماه آینده برگزار شود.

فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه متحد اروپایی آمریکا و طرف توافق با ایران در برجام، ماه گذشته درباره گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از توسعه فعالیت‌های غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کردند.