لیمو همیشه برای گیاه‌خواران مطلق مناسب نیست

«واکسی که به لیمو می‌زنند حاوی ماده‌ای به نام لکا است که از حشرات به دست می‌آید و بنابراین ۱۰۰درصد گیاهی نیست.»

به لیمو و سایر مرکبات موم می‌زنند تا ظاهر و تازگی‌‌ آن‌ها حفظ شود-  Pexels

آن‌هایی که خورد و خوراکشان کاملا گیاهی است بد نیست بدانند که نباید به نوشیدنی‌هایشان یک برش لیمو اضافه کنند چون این میوه خانواده مرکبات همیشه برای گیاه‌خواران مطلق (وگان‌ها) مناسب نیست.

جک مونروئه، نویسنده کتاب آش‍پزی، به تازگی در توییتر این پرسش را مطرح کرده که چرا در فهرست غذای رستوران پیتزا اکسپرس آمده است که یک لیوان نوشابه کوکاکولا در صورتی مناسب وگان‌ها است که آن را «بدون لیمو سر میز بیاورند».

در پیام توییتری مونروئه با پیوست کردن عکس فهرست غذای پیتزا اکسپرس آمده است: «هشدار! پیتزا اکسپرس چه بلایی سر لیمو می‌آورد که سبب می‌شود برای گیاه‌خواران مطلق مناسب نباشد؟! لعنتی من تازه این را دیدم و عمرا بتوانم از آن سر در بیاورم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما به گفته پیتزا اکسپرس و سایر افرادی که پاسخ داده‌اند، مومی که به لیمو می‌زنند باعث می‌شود برای افراد وگان مناسب نباشد.

در پاسخ پیتزا اکسپرس به اظهار سردرگمی مونروئه آمده است: «واکسی که به لیمو می‌زنند حاوی ماده‌ای به نام لکا است که از حشرات به دست می‌آید و بنابراین ۱۰۰درصد گیاهی نیست.»

به لیمو و سایر مرکبات موم می‌زنند تا ظاهر و تازگی‌‌ آن‌ها حفظ شود. علاوه بر لکا که از رزین دفع شده از شپشک‌های لاک‌ساز ماده ساخته می‌شود، موم را هم از موم زنبور می‌سازند که آن هم ۱۰۰ درصد گیاهی نیست.

خوشبختانه موم گیاهی مثل موم پلی‌اتیلن هم وجود دارد که برای غذاهای گیاهی مناسب است.

به هر حال اگر از رژیم غذایی کاملا گیاهی پیروی می‌کنید ارزشش را دارد که از خواربارفروشی یا رستوران بپرسید که از چه نوع مومی استفاده کرده‌اند یا اینکه فقط سبزیجات و گیاهان موم‌نزده بخرید.

این خبر برخی را مات و مبهوت کرد اما بعضی‌ها هم از رستوران زنجیره‌ای پیتزا اکسپرس بابت توجهش به اولویت‌های غذایی مشتری تشکر کردند.

کاربری نوشت: «خیلی تحت تاثیر این کار رستوران پیتزا اکسپرس قرار گرفتم. به ما خبر دادند که تضمین نمی‌کنند به لیموها موم زنبور یا لکا نزده باشند و این نشان می‌دهد همیشه اصل شفافیت را رعایت می‌کنند. حتی دوست گیاه‌خوار من هم که در مورد غذاهای گیاهی همه چیز را می‌داند از این نکته خبر نداشت.»

این مقاله ابتدا در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود.

© The Independent

بیشتر از زندگی