وزیر نفت: در فصل سرما کمبود گاز خواهیم داشت

شورای عالی امنیت ملی به وزیر نفت چراغ سبز نشان داد تا از «دستگاه‌های خارج از وزارت نفت» کمک بگیرد

پیش‌بینی وزیر جدید نفت از کسری گاز در حالی ‌‌است که صادرات فراورده‌های نفتی نیز کاهش یافته است‌ـ عکس از خبرگزاری شانا

وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی از کمبود ۲۵ درصدی ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها به‌نسبت سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: «امسال در فصل سرما، روزی تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهیم داشت.» به گفته جواد اوجی، ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها در حال حاضر به ۱.۷ میلیارد لیتر رسیده است. پیش‌بینی وزیر جدید نفت از کسری گاز در فصل سرما در حالی است که به گفته او، از دو ماه پیش صادرات فراورده‌های نفتی نیز کاهش یافته است.

جواد اوجی با اشاره به مجوزهای شورای عالی امنیت ملی و «اختیاراتی» که به وزیر داده شده است، گفت در ماه‌های آتی اتفاق‌های خوبی در موضوع فروش نفت رقم می‌خورد. وزیر نفت در حالی مدعی «اتفاق‌های خوب» در حوزه فروش نفت است که درآمد جمهوری اسلامی از محل فروش نفت به‌دلیل تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا به حداقل رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی، زمستان سال ۱۳۹۹ در تشریح وضعیت اقتصادی ایران پس از تحریم‌ها گفته بود که هیچ کشوری حاضر نشده است از ایران نفت بخرد اما حالا وزیر جدید نفت مدعی است که با استفاده از «تمامی ظرفیت‌ها» و «دستگاه‌های خارج از وزارت نفت»، برای فروش نفت اقدام خواهد شد. این گفته‌ها گمانه‌‌زنی‌ها درباره ورود افراد و گروه‌هایی که با هدف دور زدن تحریم‌ها به میدان می‌آیند ولی منافع شخصی خود را پیش‌می‌برند، تقویت کرده است.

این افراد که از آنان با عنوان «کاسبان تحریم» نام برده می‌شود، در سال‌هایی که ایران زیر تحریم‌های آمریکا بود، سودهای کلان به جیب زدند و حالا نیز آن‌گونه که از صحبت‌های اخیر جواد اوجی مشخص است، با اختیارهای ویژه‌‌ای که شورای عالی امنیت ملی در اختیار وزیر نفت گذاشته، قرار است «دستگاه‌هایی خارج از وزارت نفت» برای فروش نفت به کمک این وزارتخانه بیایند. جواد اوجی در مصاحبه، جزئیات بیشتری درباره این دستگاه‌ها ارائه نداد.

 او که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، از تهاتر کالا و سرمایه‌گذاری را دو راهکار فروش نفت خواند. وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه کسری گاز در سال ۱۳۹۹، حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب در روز بوده است، پیش‌بینی کرد این رقم در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۰۰ متر مکعب در روز افزایش یابد.

اوجی درباره احتمال قطعی گاز صنعتی و خانگی در فصل سرما نیز از اعلام نظر صریح خودداری کرد و فقط گفت تلاش می‌کنیم مردم در فصل سرما با مشکل مواجه نشوند.