سومین محموله واکسن‌های کوواکس با همکاری یونیسف وارد ایران شد

واکسن‌های ارسالی کوواکس پنج برابر واکسن‌های وارداتی روسی است

این محموله شامل یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دوز واکسن آسترازنکا است- عکس از وبسایت یونیسف

سومین محموله واکسن از سبد کوواکس از طریق یونیسف وارد ایران شد. دفتر نمایندگی صندوق کودکان ملل متحد در ایران اعلام کرد که سومین محموله واکسن از سازوکار کوواکس شامل یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دوز واکسن آسترازنکا، صبح روز پنجشنبه (۱۱ شهریور) به ایران رسیده است. محموله‌های اول و دوم واکسن کوواکس نیز با همکاری یونیسف در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ به ایران فرستاده شده بودند. این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که محموله‌های بعدی هم به زودی به ایران خواهند رسید.

مسئولان دولتی ایران می‌گویند سفارش خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن از سازوکار کوواکس را ثبت و حتی بهای آن را نیز پرداخت کرده‌اند. پیش‌تر رضا اردکانیان، وزیر سابق نیرو، اعلام کرده بود که صبح روز یکم تیرماه ۱۴۰۰ از طریق بانک تجارت عراق، مبلغ ۱۱۵ میلیون فرانک سوییس برای دریافت ۱۶ میلیون دوز واکسن به‌حساب بانکی سوییسی واریز شده است؛ این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از بهار سال ۱۴۰۰، وقتی‌ که مسئله کمبود واکسن در کشور بالا گرفت و انتقادهای زیادی متوجه وزارت بهداشت شد، کوواکس را به «بدعهدی» در ارسال محموله‌های واکسن متهم کردند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و سعید نمکی، وزیر بهداشت سابق،  از فروردین تا خرداد ۱۴۰۰ این ادعاها را بارها تکرار کردند؛ در حالی که کوواکس در همکاری مشترکی با یونیسف ایران، پیش از واریز مبلغ موردنیاز برای تهیه ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا، دو محموله واکسن در فروردین و اردیبهشت به ایران ارسال کرده بود؛ محموله اول حاوی ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا تولید کره جنوبی بود که ۱۵ فرودین به ایران رسید و محموله دوم یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز آسترازنکا بود که ۲۶ اردیبهشت به ایران وارد شد.

بنا بر اعلام صندوق کودکان سازمان ملل متحد، کوواکس سازوکاری با مدیریت مشترک ائتلاف برای نوآوری در حوزه آمادگی برای اپیدمی (CEPI)، اتحاد جهانی برای واکسن و ایمن‌سازی (GAVI) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) است و یونیسف هم در ارسال واکسن‌ها نقشی کلیدی دارد. سه محموله ارسالی واکسن از سازوکار کوواکس نیز تاکنون از کانال یونیسف به ایران وارد شده‌اند. صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که محموله‌های بعدی از سهمیه تخصیص داده شده به ایران نیز از طریق یونیسف و با همکاری نزدیک با وزارت بهداشت «به زودی» به کشور می‌رسد.

علاوه بر واکسن‌های خریداری شده از کوواکس، از طریق این سازوکار تعدادی واکسن نیز به ایران اهدا شده است؛ از جمله واکسن‌های اهدایی ژاپن که سه محموله آن در سه مرحله به ایران وارد شد و در مجموع دو میلیون و ۹۱۲ هزار دوز واکسن بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام جعفر حسین، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، تا مرداد ۱۴۰۰ از طریق سازوکار کوواکس بیش از پنج میلیون دوز واکسن کرونا به ایران تحویل شده است. او در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی از روند کند واکسیناسیون در ایران، تاکید کرده بود که از طریق همین سازوکار هشت و نیم میلیون دوز واکسن دیگر هم به ایران وارد خواهد شد.

با احتساب واکسن‌های ارسالی روز پنجشنبه ۱۱ شهریور، مجموع واکسن‌های وارداتی کوواکس به ایران به حدود هفت میلیون دوز می‌رسد و این در حالی است که با وجود اتهام بدعهدی، تعداد واکسن‌های کوواکس حدود پنج برابر واکسن‌های روسی است.

با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه تولید واکسن‌ داخلی و واردات از روسیه برای تهیه سایر واکسن‌ها اقدام نکرد، تاکنون کمی بیش از یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک روسی و حدود پنج میلیون دوز واکسن داخلی برکت و پاستور به وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن از طریق هلال‌احمر

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۳۰ میلیون دوز واکسن به ایران وارد شده است که از نوع سینوفارم چینی، اسپوتنیک روسی، بهارات هندی و آسترازنکا انگلیسی-سوئدی بوده‌اند. از این میان، بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن نیز از طریق جمعیت هلال‌احمر به کشور آمده است.

علیرضا عسکری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر، به‌تازگی خبر داده که این سازمان در حال مذاکره با چهار کمپانی سازنده واکسن کرونا برای واردات است. اسپوتنیک روسیه، جانسون‌ اند جانسون هلند، کانسینو بایولاجیکس چین و آسترازنکا شرکت‌هایی‌اند که عسکری از آن‌ها نام برده است.

در خبری دیگر در روز پنجشنبه (۱۱ شهریور) آمده که محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، به خبرگزاری تسنیم گفته است که تا پایان شهریورماه ۲۰ میلیون دوز واکسن از طریق این سازمان به کشور وارد می‌شود. او پیش‌تر در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که به دلیل ممانعت وزارت بهداشت این سازمان تا فروردین سال ۱۴۰۰ نتوانسته است هیچ واکسنی به کشور وارد کند.

بهرام عین‌الهی، وزیربهداشت جدید، وقتی کار خود را در این وزارتخانه آغاز کرد گفت که اولویت او واکسیناسیون عمومی است. او در روزهای اخیر بارها تاکید کرده است که تا دهه‌فجر ۱۴۰۰ پایان واکسیناسیون را اعلام خواهد کرد. بنا بر وعده‌های جدید این مقام دولتی ایران، تا پایان مهرماه باید ۵۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد شود. این در حالی است که به گفته خود او، برای واکسیناسیون عمومی بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است.