بایدن و غنی در آخرین گفت‌و‌گوی تلفنی قبل از سقوط افغانستان چه گفتند؟

بایدن از غنی خواسته بود تصور خود را تغییر دهد

آخرین ملاقات غنی و بایدن در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱-Nicholas Kamm / AFP

جو بایدن و اشرف غنی در آخرین گفت‌و‌گوی تلفنی خود قبل از سقوط افغانستان به دست طالبان درباره کمک نظامی و استراتژی سیاسی گفت‌و‌گو کرده بودند اما به نظر نمی‌رسد هیچ یک از روسای جمهور آمریکا و افغانستان در آن زمان برای آنچه ۲۳ روز بعد در انتظارشان بود، آماده باشند.

رویترز که به محتوی مکالمه تلفنی ۱۴ دقیقه‌ای رئیس‌جمهور آمریکا و همتای وقت خود در افغانستان در ۲۳ جولای دست یافته، می‌گوید به نظر نمی‌آید که آنها پیش‌بینی می‌کردند کشور به سرعت به دست شورشیان طالبان می‌افتد.

غنی در ۱۵ اوت، سه هفته پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با بایدن از افغانستان فرار کرد و طالبان وارد کابل شد. از آن پس ده‌ها هزار نفر از افغانستان فرار کرده‌اند و در دو حمله انتحاری، صدها غیرنظامی کشته و زخمی و ۱۳ نیروی آمریکایی نیز کشته شدند. روز ۳۰ اوت نیز پایان رسمی ماموریت ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان اعلام شد.

به گزارش رویترز، بایدن در این مکالمه تلفنی به غنی پیشنهاد کمک داده بود. بایدن به او گفته که «بهترین ارتش را با ۳۰۰ هزار نیرو در اختیار دارد که می‌توانند به خوبی بجنگند.» ادعایی که روزهای بعد به روشنی خلاف آن ثابت شد و ارتش افغانستان در مقابل پیشروی طالبان کوچکترین مقاومتی نشان نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی بایدن در بخش عمده‌ای از این مکالمه روی این نکته متمرکز بوده که دولت افغانستان مشکل «تصور و درک» دارد. بایدن به غنی گفته بود که تصور جهان و بخش‌های از افغانستان درباره نبرد با طالبان این است که اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود. او به غنی توصیه کرده بود که تصویر متفاوتی را ببیند، رهبران سیاسی در کنار هم کنفرانس خبری برگزار کنند و از استراتژی نظامی جدید پشتیبانی کند.

از اظهارات بایدن در این مکالمه چنین برنمی‌آید که او انتظار داشت افغانستان ۲۳ روز بعد سقوط کند. او به غنی می‌گوید که ما به نبرد سخت سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادیی ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم دولت شما نه تنها دوام می‌آورد، بلکه رشد می‌کند.

کاخ سفید به درخواست رویترز برای توضیح در این زمینه پاسخ نداده است.

کاخ سفید پس از این مکالمه تلفنی بیانیه‌ای مبنی بر ادامه تعهد دولت بایدن به حمایت از دولت افغانستان صادر کرده بود.

غنی هم در این مکالمه گفته بود با ایجاد توازن دوباره در راه حل نظامی می‌توان به صلح دست یافت اما این روند باید شتاب بیشتری بگیرد. او گفته بود که با هجوم تمام‌عیار طالبان، برنامه‌ریزی پاکستان و حمایت لجستیکی دست‌کم ۱۰ تا ۱۵ هزار تروریست بین‌المللی مواجه است که پاکستان آنها را هدایت می‌کند.

در زمان انجام این گفت‌و‌گوی تلفنی طالبان نیمی از افغانستان را تصرف کرده بودند.

گزارش رویترز حاکی از آن است که در ادامه همان روز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و ژنرال مارک میلی و فرنک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام با غنی تلفنی گفت‌و‌گو کردند.