چرا باید تلفن را در وضعیت پرواز قرار داد؟

امواج گوشی‌های همراه ممکن است در مکالمات میان خلبان و برج مراقبت اختلال ایجاد کند

این مسئله نه تنها به خطرهای احتمالی برای فناوری پرواز بلکه به ایمنی شخصی مسافران نیز مرتبط است‌ـ Pexels

تغییر وضعیت گوشی همراه به «وضعیت پرواز» از پیش از بلند شدن هواپیما تا پس از فرود در مقصد یکی از تمهیدهای ایمنی است که در سال‌های اخیر به آن عادت کرده‌ایم. ولی همه نمی‌دانند چرا شرکت‌های هواپیمایی از ما می‌خواهند این کار را انجام دهیم.

در ویدیویی در تیک‌تاک، سیرا میست، مهماندار هواپیما، قانون وضعیت پرواز را توضیح می‌دهد و می‌گوید چرا وضع شده است. او می‌گوید: «دلیل این امر شاید برایتان نامنتظره باشد و باعث شود دفعه بعد که خواستید گوشی‌تان را یواشکی در وضعیت عادی نگه دارید، دوباره فکر کنید.»

خانم میست توضیح می‌دهد: «از زمانی که درهای هواپیما بسته می‌شود تا زمانی که هواپیما به زمین می‌نشیند، خلبانان از دستورالعمل‌های مشخصی پیروی می‌کنند که کارشناسان «مراقبت پرواز» یا «ای‌تی‌‌سی» در برج مراقبت ارائه می‌کنند، و وظیفه آن‌ها این است که مطمئن شوند هواپیماها در ایمنی کامل و بدون برخورد با یکدیگر به هوا برمی‌خیزند و به زمین می‌نشینند.»

خانم میست در این ویدیوی پربیننده سپس ادعا می‌کند که امواج گوشی‌های همراه ممکن است در مکالمات میان خلبان و کارمندان برج مراقبت پرواز روی زمین اختلال ایجاد کند.

او توضیح می‌دهد: «خلبان‌ها برای تماس با برج مراقبت، از همان امواجی استفاده می‌کنند که ما هم در گوشی‌های همراه استفاده می‌کنیم. حالا تصور کنید چقدر اوضاع بد خواهد شد اگر خلبانی که دارد از برج مراقبت روی زمین هدایت می‌شود، ناگهان ارتباطش را از دست بدهد و مجبور به پرواز کورکورانه شود، چرا که امواج ارتباط او به‌دلیل تداخل با (امواج) گوشی همراه یکی از مسافران مختل شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما همه با این استدلال موافق نیستند.

در سال ۲۰۱۷، خلبانی به نشریه بیزینس اینسایدر گفت: «تاکنون ثابت نشده است امواج گوشی‌های همراه در عملکرد جهت‌یابی هواپیما اختلال ایجاد می‌کند. ولی این که امری تاکنون اتفاق نیفتاده باشد بدان معنی نیست که هرگز رخ نخواهد داد.»

یک مهندس برق نیز زیر ویدیوی تیک‌تاک خانم میست نظر داد که دلیل واقعی قرار دادن گوشی همراه در وضعیت پرواز آن است که «امواج غیرعمدی رادیویی منتشره از گوشی همراه و سایر دستگاه‌ها» یا «امواج رادیویی است که تجهیزات خلبان ناخواسته دریافت می‌کند».

او با اشاره به این که «دستگاه‌های ما تا این اندازه امواج ناخواسته را ارسال یا دریافت نمی‌کنند»، ابراز تردید کرد که قرار دادن گوشی در وضعیت پرواز «واقعا ضروری» باشد، ولی افزود «محض احتیاط این کار را بکنید».

در سال ۲۰۱۳، سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا تشخیص داد که اگر هواپیما به فناوری مناسب تفکیک امواج مجهز باشد، استفاده مسافران از دستگاه‌های الکترونیک هنگام صعود و فرود هواپیما، ایمن خواهد بود. اما در ادامه ذکر کرد که گوشی‌های همراه باید در وضعیت پرواز قرار داده شوند.

خدمه پرواز در گذشته گزارش کرده‌اند که این امر همان قدر که به فناوری پرواز و خطرهای احتمالی آن ربط دارد، به ایمنی شخصی مسافران نیز مرتبط است، چرا که احتمال افتادن و به این سو و آن سو پرتاب شدن گوشی‌های همراه در داخل هواپیما در تلاطم‌های شدید نیز مطرح است، و می‌تواند حواس مسافران را از توجه به توصیه‌های ایمنی که ارائه می‌شود یا هنگام نیاز به خروج اضطراری، پرت ‌کند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی