جدیدترین باربی: فرانسیسکا ماردونس، ورزشکار پارالمپیکی

این عروسک قرار است دختران و پسران بیشتری را در جهان به ورزش کردن ترغیب کند

 ماردونس در پارالمپیک امسال که از ۲۴ اوت تا ۵ سپتامبر در توکیو برگزار می‌شود، هم شرکت دارد-twitter/Fran_Mardones

یک ورزشکار پارالمپیکی اهل شیلی آخرین فردی است که باربی به افتخار او عروسکی ساخته است تا انتقادها را از رویه جنسیت زده این عروسک کمرنگ کند.

سازنده باربی گفت که این عروسک را به‌عنوان بخشی از هدف خود برای ایجاد تنوع در دامنه عروسک‌های محبوب خود ایجاد کرده است. عروسک‌های باربی برای مدت‌ها از طرف گروه‌های مدافع حقوق زنان مورد انتقادهای گسترده قرار گرفت که بخشی از آن هنوز ادامه دارد.

شرکت اسباب‌بازی ‌سازی آمریکایی Mattel اعلام کرد که یک عروسک با الهام از فرانسیسکا ماردونس، عضو تیم تنیس، پرتاب گوی، پرتاب دیسک و پرتاب نیزه روی ویلچر شیلی ساخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت اسباب‌بازی سازی که باربی را به بازار آورد متهم شده تا چشم‌اندازی که زنان از اندام خود دارند را در خردسالی به‌صورت غیرواقعی تغییر می‌دهد و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا مطابق باربی «بیش‌ازحد لاغر» باشند.

در سال‌های گذشته و برای جلوگیری از دست دادن بازار فروش، باربی سیاست جدیدی را در معرفی عروسک‌هایی با «تنوع نژاد، حرفه، رنگ پوست و اندام» راهی بازار کرده است.

یکی از آخرین مورد این عروسک‌ها ماردونس است. ماردونس ۴۳ ساله از دوران کودکی‌اش می‌خواست ورزش حرفه‌ای را به‌عنوان ورزشکار المپیک دنبال کند؛ اما در سال ۱۹۹۹ پس از مجروح شدن در رانش زمین در پورتوریکو دچار آسیب نخاعی شد.

او در پارالمپیک امسال که از ۲۴ اوت تا ۵ سپتامبر در توکیو برگزار می‌شود، هم شرکت دارد.

ماردونس در اینستاگرام خود نوشت که پس از دیدن باربی پارالمپیک دچار «فوران احساسات» شده است، به خصوص به این دلیل که این عروسک قرار است دختران و پسران بیشتری را در جهان تشویق به ورزش کردن و انگیزه پیدا کردن با ورزش کند.

«انگیزه دادن به کودکان برای تبدیل‌شدن به قهرمانان آینده ما چیزی است که بیش از همه قلب من را مالامال احساسات می‌کند! مهم نیست چند سال دارید، دست از باور داشتن به خودتان برندارید چرا که شما می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید باشید!»

ماردونس به رویترز گفت که شرکت Mattel در جزئیات مربوط به این عروسک، دقیق عمل کرده است. او گفت: «شاید آن‌ها بیشتر دوران تنیس من را به تصویر کشیده‌اند و چند کیلویی سبک‌تر. در پایان چیزی که Mattel می‌خواهد برجسته کند معلولیت من نیست، بلکه دستاوردهای ورزشی من است و این ارزش زیادی دارد.»

این شرکت خط تولیدی از باربی‌ها را در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی کرد که هدف آن قهرمان‌سازی از زنان خارق‌العاده است از جمله زنانی که در خط مقدم مبارزه با کووید -۱۹ کار می‌کردند، مانند دانشمند انگلیسی پروفسور دیم سارا گیلبرت که واکسن کرونای آکسفورد را ساخته بود.

بیشتر از زندگی