زن روزنامه‌نگاری که با نماینده طالبان مصاحبه کرد، از افغانستان خارج شد

«کشور را ترک کردم، زیرا من هم مانند میلیون‌ها نفر از مردم، از طالبان می‌ترسم»

بهشته ارغند نخستین زن روزنامه‌نگاری بود که با نماینده گروه طالبان به‌طور زنده در تلویزیون گفت‌وگو کرد- تصویر از حساب توییتر @TOLOnews

بهشته ارغند، خبرنگار و مجری برنامه‌های خبری شبکه تلویزیونی طلوع افغانستان و نخستین زن روزنامه‌نگاری که با نماینده گروه طالبان به‌طور زنده در تلویزیون گفت‌وگو کرد، از آن کشور خارج شد.

پیش از این بسیاری از کارکنان رسانه‌ها در افغانستان از دریافت پیام‌های تهدیدآمیز ازسوی طالبان خبر داده‌اند.

بهشته ارغند، خبرنگار ۲۴ ساله شبکه طلوع‌نیوز افغانستان، ۱۷ اوت (۲۶ مردادماه)، یعنی دو روز پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل، با یکی از مقام‌های ارشد این گروه رودررو گفت‌وگوی تلویزیونی انجام داد. او در این زمینه به شبکه خبری سی‌ان‌‌ان  گفت که نشستن مقابل سخنگوی طالبان کار ساده‌ای نبود، اما «من این کار را به‌خاطر زنان افغان انجام دادم». 

با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، فعالان حقوق بشر درمورد احتمال ممنوعیت و محدودیت حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی در این کشور و نقض حقوق زنان، ابراز نگرانی کرده‌اند. در دوره پیشین حکومت گروه طالبان بر افغانستان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، زنان در آن کشور به‌شدت تحت فشار و ظلم قرار گرفتند. آن‌ها مجبور به پوشیدن برقع بودند و نمی‌توانستند در بسیاری از مشاغل فعالیت کنند. ارغند گفت که برای گفت‌وگو با نماینده طالبان به استودیوی طلوع‌نیوز رفته است تا طالبان نتوانند بگویند «خانم‌ها لازم نیست کار کنند». این زن خبرنگار افغان افزود، وقتی با سخنگوی طالبان رودررو شده، به او گفته است: «ما حقوق خود را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم کار کنیم. ما می‌خواهیم- و باید- در جامعه باشیم. این حق ما است.»   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهاره ارغند، پس از گفت‌وگو با سخنگوی طالبان، در ۱۹ اوت (۲۸ مردادماه) نیز با ملاله یوسف‌زی، کنشگر حقوق زنان و فعال سیاسی که در سال ۲۰۱۲ از سوءقصد طالبان در پاکستان جان سالم به‌در برده بود، گفت‌وگویی تلویزیونی انجام داد که به گزارش طلوع‌نیوز، نخستین مصاحبه یوسف‌زی با یک شبکه تلویزیویونی افغان بود. 

این روزنامه‌نگار افغان به گفته خودش پس از گفت‌وگو با یوسف‌زی با یک فعال حقوق بشر تماس گرفته و برای فرار از افغانستان کمک خواسته و درنهایت موفق شده است همراه با چندتن از بستگان خود با یک پرواز تخلیه نیروی هوایی قطر از افغانستان فرار کند. ارغند گفت: «کشور را ترک کردم، زیرا من هم مانند میلیون‌ها نفر از مردم، از طالبان می‌ترسم.»  

ارغند به سی‌ان‌ان گفت که اگر طالبان «به آنچه که گفته‌اند- آنچه وعده داده‌اند- عمل کنند و اوضاع بهتر شود، و بدانم که من در امانم و هیچ خطری تهدیدم نمی‌کند، به مملکتم بازمی‌گردم و برای کشور و مردمم کار خواهم کرد.» 

سعد محسنی، مالک شبکه خصوصی طلوع‌نیوز افغانستان، روز یکشنبه، هفتم شهریورماه، به منابع قابل اعتماد سی‌ان‌ان گفته است که «تقریبا همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شناخته‌شده این شبکه رفته‌اند. ما دیوانه‌وار تلاش می‌کنیم تا بتوانیم افراد جدیدی را جایگزین آن‌ها کنیم».