جامعه افغانستان بعد از طالبان چگونه خواهد بود؟

طالبان امروز در برنامه بامدادی طلوع با اجرای یک مجری زن شرکت کردند

طالبان سه روز پس از تصرف کابل اجازه داده است تلویزیون طلوع، معروف‌ترین تلویزیون داخلی و خصوصی افغانستان، فعالیت خود را ادامه دهد.

 روز سه‌شنبه تعدادی از مقام‌های طالبان به استودیوی خبر طلوع نیوز رفتند و با مجری زن این تلویزیون گفت‌وگو کردند. بسیاری این اقدام را نشانه‌ آمادگی طالبان برای پذیرش زنان و رسانه در جامعه و دولت آینده خود می دانند.

این نخستین بار است که طالبان در یک تلویزیون خصوصی در افغانستان در برنامه‌ای به گردانندگی یک زن دیده می‌شوند.  

با تسلط طالبان بر افغانستان، نگرانی فعالان حقوق زنان در مورد حقوق بانوان و دختران افزایش یافته است. آن‌ها از ممنوع شدن حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بیم دارند.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان در هرات از کارمندان مرد خواسته‌اند سر کار حاضر شوند اما برای ادامه کار زنان وقت خواسته‌اند تا در مورد چگونگی پوشش و نحوه ادامه کار آن‌ها در شورای رهبری این گروه تصمیم گرفته شود.

شورای رهبری طالبان پس از تصرف افغانستان تاکنون چند بار عفو عمومی اعلام کرده و کارمندان دولتی خواسته است به کار خود ادامه دهند.

در همین حال طالبان روز دوشنبه به بیمارستان ملالی در کابل رفتند و با پزشکان زن این بیمارستان دیدار کردند و از آن‌ها خواستند بدون ترس و هراس به کار خود ادامه دهند.

ملا محمد نعیم، سخنگوی طالبان، در حساب توییترش ویدیویی از این ملاقات را منتشر کرده است. در ویدیو می‌بینیم فردی در جریان نشست خطاب به پزشکان زن می‌گوید: «ما از هر تعداد پزشکانی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند دعوت می‌کنیم با اطمینان سر کار بیایند و به کار خود ادامه دهند. بعد از این کلا احساس ترس نکنید. شما خواهران مایید. شما ماردان مایید. دنیا به شما نیاز دارد و برای شما پول ملت مصرف شده است و شما هم با اطمینان کار کنید.»

پیشروی و تسلط طالبان بر سراسر افغانستان برای تمام مردم غافلگیر‌کننده و دور از تصور بود و شنیدن خبر سقوط دولت به دست طالبان مردم این کشور را در سوگ و سراسیمگی فرو برد. بسیاری از مردم از ترس نظام سختگیرانه طالبانی پا به فرار گذاشتند که بعضی موفق شدند و بعضی هم نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران طالبان حالا می‌کوشند تا وحشت و اضطراب مردم را آرام کنند. از همین رو در پیام‌های مختلف عفو عمومی اعلام و مردم را به اعتماد و آرامش دعوت کرده‌اند.

 در تازه‌ترین مورد، ملا امیر جان متقی، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان در دوره اول حکومت افغانستان، با انتشار یک پیام صوتی از آوارگان چند روز گذشته در اثر جنگ‌ها خواسته است به خانه‌های خود بازگردند و زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

او همچنین گفته است افرادی که از نام طالبان استفاده می‌کنند و به خانه‌‌های مردم وارد می‌شوند، شناسایی می‌شوند و مجازات شرعی بر آن‌ها اعمال می‌شود.

هم‌زمان، تلاش‌‌های دیپلماتیک در کابل به رهبری حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالح ملی افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در کابل و رهبران جهادی دیگر چون یونس قانونی، کریم خلیلی، حاجی‌ محمد محقق و میررحمان رحمانی و نیز عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، برای ایجاد دولت فراگیر ملی ادامه دارد و می‌کوشند از انحصار مطلق قدرت در دست طالبان جلوگیری کنند.