طالبان از زنان افغانستان هراس دارد

سمیرا رسا، روزنامه‌نگار: طالبان بداند نسل امروز افغانستان نسل دو دهه پیش نیست؛ آنان به هر شکل ممکن از حق خود دفاع می‌کنند   

سمیرا رسا، خبرنگار و سخنگوی پیشین شهرداری کابل در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی از رفتار نادرست طالبان در برابر زنان افغان به ویژه زنانی که در ادارات دولتی افغانستان کار می‌کردند، انتقاد کرد و گفت: «طالبان تغییر نکرده، دیدگاه‌شان در برابر زنان افغان مانند گذشته است. آنان از زنان افغانستان هراس دارند و مخالف هر نوع حضور و فعالیت زنان در گذشته بودند و اکنون نیز هستند.»

خانم رسا، طالبان را برای خود و هم‌نسلانش یک گروه تروریستی خواند و گفت: «طالبان هر آنچه به زبان می‌گوید در حد یک شعار است. ما نباید به این گروه اعتماد کنیم، چون آزموده را آزمودن خطاست. طالبان حرف‌ها و سخنانی را که در حمایت و حضور زنان در نظام آینده سر می‌دهد دروغ محض است. در حالی‌ که این گروه در معرض امتحان جامعه جهانی قرار دارد باز هم از ورود زنان به دفاتر دولتی و حضورشان در جلسات اداری جلوگیری می‌کند.»

او در این گفت‌وگو خطاب به طالبان گفت: «نباید بار دیگر اشتباه دهه قبل خود را تکرار کند. نسل نو افغانستان نسل دو دهه پیش نیست، هرجا باشند بازهم صدای خود را بلند می‌کنند و مبارزه خود را علیه طالبان ادامه می‌دهند.»

سمیرا رسا همچنین به جامعه جهانی پیام داد: «نباید افغانستان را تنها بگذارید. اجازه ندهید که مردم این سرزمین طعمه یک گروه تروریستی شوند. افغان‌ها با آمدن دوباره طالبان از همه چیز ناامید شدند.»

این خبرنگار و سخنگوی پیشین شهرداری کابل از دولت‌مردان سابق حکومت افغانستان که نظام بیست ساله این کشور را به طالبان داده و فرار کردند نیز انتقاد کرد و گفت: «نباید مرتکب چنین اشتباه تاریخی می‌شدید، با این اشتباه خود، زنان و یک قشر کلان از جامعه را قربانی کردید. قشر آگاهی که سزاوار چنین قربانی نبود.»

این انتقاد تند سمیرا رسا از رفتار طالبان در برابر زنان فعال افغان و فرار مسئولان پیشین این کشور در حالی صورت می‌گیرد که این گروه (طالبان) پس از حضور در کابل به او اجازه ندادند که سر کارش (شهرداری کابل) حاضر شود و مجبورش کردند تا برای حفظ جانش به لندن پناهنده شود.

سمیرا رسا اکنون در لندن به سر می‌برد و به طالبان هشدار می‌دهد که نباید اشتباه تاریخی دوره نخست حکومت‌داریشان را تکرار کنند و رفتار ظالمانه در برابر مردم افغانستان به ویژه زنان افغان داشته باشند. به گفته او: «نسل جوان و تحصیل‌‌کرده افغانستان این بار در هر گوشه و کنار جهان که باشند صدای خود را در برابر رفتار ظالمانه این گروه بلند می‌سازند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان دو هفته پیش و پس از فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، به کابل آمد. به محض رسیدن به کابل همه چیز ازهم پاشید و هیچ چیز سر جایش باقی نماند و شهر پر شد از ترس و وحشت از طالبان. همه افغان‌ها تصمیم گرفتند که به خارج از کشورشان فرار کنند اما چند روز نگذشته بود که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، برای نخستین بار در حضور رسانه‌ها در کابل گفت که امارت اسلامی همه را عفو کرده است و با هیچ کسی کاری ندارد. او در این نشست خبری در مورد حضور دوباره زنان در ادارات دولتی و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آنان به روشنی صحبت نکرد و تنها گفت: «زنان تا امر ثانی در خانه‌های خود باشند و سر کارشان نروند.»

مجاهد در کنفراس خبری که روز گذشته (جمعه ۲۷ اوت) داشت همچنین به حضور زنان در ادارات دولتی اشاره کرد و گفت: «طالبان هیچ‌گونه کنترل شدیدی بر زنان اعمال نمی‌کند و زنان در روزهای آینده می‌توانند به کارهایشان ادامه دهند، اما در چوکات (چارچوبی) که شریعت اسلامی برایشان اجازه داده است.»

اکنون آن عده از زنان افغان که در بیست سال گذشته در ادارات دولتی افغانستان و در سمت‌های مختلف کار می‌کردند خانه‌نشینند و شماری از ترس فرار کردند و شماری دیگر تلاش برای فرار دارند. باور زنان افغان این است که طالب دیگر به آنان اجازه کار و حضور در جامعه را نمی‌دهد و ممکن است که تعدای از آنان (زنان) را نیز مورد بازپرسی قرار بدهد.

نگرانی زنان افغان و فرار شماری از آنان از افغانستان از ترس طالب در حالی صورت می‌گیرد که این گروه (طالبان) در دور نخست حکومت‌داریشان قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای زنان وضع کرده بودند و حتی اجازه رفتن به مدرسه، شهر و بازار را نداشتند. سرانجام نظام طالبان پس از پنج سال شکست و نظام جدید در افغانستان با حمایت جامعه جهانی به میان آمد. نظام جدید افغانستان کم و بیش بیست سال دوام داشت و در این مدت هزاران زن افغان در ادارات دولتی کار کردند و شمار زیادی از آنان به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی مشغول شدند. اکنون پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان همه چیز از هم پاشید، حالا باورها این است که طالب در مورد زنان دیدگاه افراطی دارد و مخالف کار و آزادی فردی و اجتماعی زنان است و هرآنچه به زبان می‌گوید در عمل دیده نخواهد شد.

شهروندان افغانستان و احزاب سیاسی این کشور تاکید دارند که اگر طالبان بدون تفاهم و حفظ دستاوردهای چندین دهه گذشته افغان‌ها (زن و مرد) به زور حکومت خود را اعلام کند جنگ بدی در خواهد گرفت که به نفع هیچ طرفی نخواهد بود و جز کشتار افغان‌ها و نابودی افغانستان ثمر دیگری ندارد.