هشدار سازمان جهانی بهداشت: افغانستان فقط برای «چند روز» دارو دارد

درگیری‌ها، خشکسالی و کووید‌ـ۱۹ از پیش افغانستان را دچار گرسنگی و فلاکت کرده بود

اگر خدمات درمانی در مدت درگیری‌ها در افغانستان، قطع شود آمار ابتلا به کووید‌ـ۱۹ افزایش پیدا خواهد کرد - AFP

ریک برنان، مدیر بخش فوریت‌های منطقه‌ای این سازمان گفت کمبودها «شدید و رو به افزایش» است و داروهای درمان ضربه‌های روانی و سوء‌تغذیه مزمن کودکان از جمله اولویت‌های مورد نیاز است.

با توجه به اینکه مشکلات امنیتی در فرودگاه کابل همچنان ادامه دارد سازمان جهانی بهداشت امیدوار است بتواند با کمک مقام‌های پاکستان ترتیب ایجاد پلی هوایی را بدهد و هواپیماها بتوانند در شهر شمالی مزارشریف فرود آیند.

در دو انفجاری که شامگاه سه‌شنبه ۲ شهریور در بیرون دروازه‌های فرودگاه کابل رخ داد و دست‌کم یک بمب‌انداز انتحاری داعش در آن دخالت داشت، ۸۵ نفر و از جمله ۱۳ سرباز ایالات متحده کشته شدند.

آقای برنان که از قاهره به جلسه سازمان ملل در ژنو گزارش می‌داد، گفت: «در حال حاضر به دلیل نگرانی‌های امنیتی و چندین ملاحظات عملیاتی دیگر دست‌کم تا هفته آینده نمی‌توان از فرودگاه کابل استفاده کرد. یکی از مشکلات کنونی ما در افغانستان نبود سازمان هواپیمایی کشوری برای انجام کارها است اما به طور ویژه برای استفاده از فرودگاه مزارشریف در حال همکاری با پاکستانیم چون برای فرود هواپیما و رساندن محموله‌ها کارهایی باید روی زمین انجام گیرد که آن‌ها می‌توانند هماهنگ کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابتدای ماه میلادی جاری (اوت) سازمان جهانی بهداشت هشدار داده بود اگر خدمات درمانی در مدت درگیری‌ها قطع شود آمار ابتلا به کووید‌ـ۱۹ افزایش پیدا خواهد کرد.

دکتر احمد المنظری، مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، نیز ۹ روز قبل گفته بود برای تداوم خدمات بهداشتی «نیازهای فوری» دارویی وجود دارد و گزارش‌هایی از ابتلای مردم به سوء‌تغذیه، اسهال، فشار خون بالا و علامت‌هایی شبیه کووید‌ـ ۱۹ دریافت کرده‌اند.

نگرانی از کمبود مواد دارویی درست یک روز پس از آن اوج گرفت که موسسه خیریه بین‌المللی «نجات کودکان» در مورد وضعیت کمک‌های بشردوستانه ابراز نگرانی کرد و هشدار داد در پی جهش قیمت مواد غذایی، میلیون‌ها کودک در معرض خطر گرسنگی شدید قرار دارند.

کارکنان این خیریه در کابل، فاریاب و قندوز از افزایش قیمت اقلامی مانند آرد، روغن، لوبیا و بنزین تا ۶۳ درصد در ماه گذشته خبر دادند.

این موسسه هشدار داد افزایش هزینه‌ها سبب می‌شود خانواده‌های بسیاری توانایی خرید مایحتاج اساسی را نداشته باشند. قیمت‌ها از آغاز همه‌گیری کرونا رو به افزایش گذاشت اما درگیری‌های ماه مه به آن دامن زده است.

آتنا ریبرن، مدیر بخش حمایت و کارزار موسسه نجات کودک افغانستان، می‌گوید: «جهش قیمت‌ها باعث خواهد شد بسیاری از خانواده‌ها و به خصوص آن‌هایی که از خانه و زندگی‌شان آواره شده‌اند و تقریبا منبع درآمدی ندارند به مواد غذایی دسترسی نداشته باشند. درگیری‌ها، خشکسالی و کووید‌ـ۱۹ از پیش، میلیون‌ها کودک در افغانستان را دچار گرسنگی و فلاکت کرده بود و اکنون حتی در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند.»

گزارش تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent