سقوط خودروسازی بریتانیا به پایین‌ترین سطح شش دهه گذشته

کمبود جهانی تراشه و نبود نیروی کار به‌دلیل همه‌گیری کرونا سقوط آمار تولید را سبب شده است

هر خودرو جدید به طور میانگین ۱۵۰۰ ریزتراشه لازم دارد-Jeff J Mitchell / POOL / AFP

بر اساس آمار رسمی، تولید خودرو در بریتانیا با افتی ناگهانی در ماه ژوییه، بدترین عملکرد از سال ۱۹۵۶ تاکنون را داشته‌ است.

کارخانه‌های خودروسازی بریتانیا در ماه ژوییه ۲۰۲۱ فقط ۵۳ هزار و ۴۳۸ دستگاه خودرو ساختند که نشان‌دهنده سقوط شدید ۳۷.۶ درصدی در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل است.

به گفته کارشناسان خودروسازی، کمبود جهانی تراشه و نبود نیروی کار به‌دلیل همه‌گیری کرونا سقوط آمار تولید را سبب شده است.

کل آمار تولید در سال ۲۰۲۱ فقط ۱۸.۳ درصد (معادل ۵۵۲ هزار و ۳۶۱ خودرو) رشد سالانه داشته است و در قیاس با آمار دوران پیش از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹، این رقم  ۲۸.۷ درصد افت کرده است.

به گزارش تایمز، این عملکرد ضعیف و اثر منفی همه‌گیری سبب شده است انجمن خودروسازان و فروشندگان خودرو (SMMT) پیش‌بینی تولید سال ۲۰۲۱ را از یک میلیون و ۵۰ هزار به حدود ۹۵۰ هزار دستگاه کاهش دهند.

بنا بر اعلام این انجمن صنفی که بررسی و تطبیق آمار را بر عهده دارد، به دلیل این افت ناگهانی، دولت باید وارد عمل شود و [به این صنعت] کمک کند.

مایک هاوز، مدیرعامل انجمن خودروسازان و فروشندگان خودرو، گفت: «این آمار از شرایط بسیار سختی پرده برداشته که همچنان گریبان خودروسازان بریتانیایی را گرفته است. تغییر مقررات خودقرنطینگی از آثار قرنطینه در بریتانیا خواهد کاست اما همچنان با کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌رسانا مواجهیم.»

این داده‌ها همچنین آمار تولید ثبت‌شده در آخرین ماه فعالیت کارخانه هوندا در سوییندن را هم شامل می‌شود. خط تولید این کارخانه ماه گذشته (ژوییه ۲۰۲۱) رسما تعطیل شد و این کارخانه قصد دارد به ژاپن بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از شروع همه‌گیری، هوندا پنجمین خودروساز بزرگ بریتانیا بود و سالانه حدود ۱۱۰ هزار خودروی شهری بی‌صندوق تولید می‌کرد.

کمبود عرضه تراشه بزرگ‌ترین مشکل پیش روی خودروسازان بوده و بنا بر گزارش‌ها، در هفته جاری به دلیل همین کمبود، تولید جگوار لندروور هم با تاخیر مواجه شده است.

به گزارش لیورپول بیزنس نیوز، شرکت جگوار لندروور یادداشتی توجیهی برای شرکت‌های فروش قسطی‌ خودرو فرستاده و اعلام کرده است که همچنان به درخواست‌ها و سفارش‌ها پاسخ می‌دهد اما گوشزد کرده است که باید به خرده‌فروشان اعلام شود به‌علت «طولانی‌تر شدن فرایندهای اصلی تولید»، خودروها بسیار دیرتر از موعد به دستشان می‌رسند.

فولکس‌واگن نیز اخیرا هشدار داده که در ماه‌های آینده ممکن است تولیدش کاهش بیشتری داشته باشد. تویوتا هم اعلام کرده که با کمبود منابع مواجه شده است و از سپتامبر، ۴۰ درصد از تولید خودرو خواهد کاست، به‌رغم اینکه این شرکت ژاپنی همیشه برای سال‌های بعد ریزتراشه‌ ذخیره داشت.

هر خودرو جدید به طور میانگین ۱۵۰۰ ریزتراشه لازم دارد.

مایک هاوز، از انجمن خودروسازان و فروشندگان خودرو، گفت: «بخش خودروسازی در رسیدن به هدف به‌صفر‌رسانی انتشار گازهای گلخانه‌‌ای اهمیتی راهبردی دارد و دولت می‌تواند با ادامه اعمال مقررات کووید-۱۹ و تقویت رقابت‌پذیری ما با کاهش مالیات انرژی و عوارض کسب‌وکار به این بخش کمک کند.»

آقای هاوز در ادامه یک خبر خوب هم داد و گفت: «بیش از یک چهارم تمام خودروهایی که در ماه ژويیه تولید شدند دونیرویی یا کاملا برقی بودند و این یعنی بریتانیا امسال ۱۲۶ هزار و ۷۵۷ دستگاه از این تولیدات مهم به بازار عرضه کرده است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد