حیوانات حمایتی، فرشتگانی که جهنم را از سر گذرانده‌اند

اغلب پناهگاه‌های حیوانات در شرایط سخت اقتصادی با کمبود غذا و کارکنان مواجه هستند

پذیرفتن حیوان حمایتی به‌سادگی چیزی که در ویدئوهای اینترنت می‌بینید نیست-canva

زمانی که تصمیم گرفتیم سگی را به اعضای خانواده کوچکمان اضافه کنیم هیچ پیش‌داوری و ترجیحی روی جنسیت و نژاد و اندازه نداشتیم تنها از یک‌چیز مطمئن بودیم. ما قسمتی از تجارت دردناک خریدوفروش حیوانات خانگی نخواهیم شد.

در طول مدت قرنطینه همه‌گیری کرونا و علاقه فراوان مردم به داشتن همدم خانگی، پناهگاه‌های داخل بریتانیا دیگر سگی برای فرزندخواندگی دستشان نبود. پس اولین گزینه برای ما آوردن سگ از ایران یا ترکیه بود. بااینکه گزینه‌های فراوانی به ما معرفی شد، پیچیدگی قوانین بریتانیا برای ورود حیوانات خانگی از خارج از اتحادیه اروپا باعث شد نتوانیم از این گزینه استفاده کنیم.

چند ماهی در صف نوبت پناهگاه‌های متفاوت بودیم تا اینکه روزی چشممان به‌عکس سگ نحیف سیاه‌وسفید با چشمان غمگین خورد که شباهت فراوانی به سگ‌های بومی و گله داشت. با پناهگاه تماس گرفتیم و این شروع داستان ما و پسری بود که حالا عضو شیرین و شاد خانواده ما است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رک و راست بگویم پذیرفتن حیوان حمایتی به‌سادگی چیزی که در ویدئوهای تیک‌تاک می‌بینید نیست. آن برش‌های چندثانیه‌ای که از تبدیل‌شدن یک حیوان لرزان به یک فرشته بازیگوش می‌بینید چند ماه زمان، هزینه و انرژی می‌برد اما به‌عنوان یک مادرخوانده مفتخرم بگویم «به زحمتش می‌ارزد».

 سگ ما پسر هفت‌ماهه‌ای بود که سه بار از خانه‌هایی که او را پذیرفته بودند پس فرستاده‌شده بود، از شیرینی دوران تولگی هم درآمده بود و در استاندارد پناهگاه‌ها از سگ‌هایی حساب می‌شد که احتمال زیاد باقی عمرشان را باید در قفس بگذرانند البته اگر اندر خوش‌شانس باشند وگرنه به جرم خواستنی نبودن، کشته می‌شوند. پسر کوچک ما سابقه گاز گرفتن هم داشت که وضع را برای او بدتر می‌کرد.

توانستیم با ارائه سابقه و تجربه خود در برخورد با حیوانات بحران‌زده، مسئولان پناهگاه را قانع کنیم تا به ما و این پسر فرصتی بدهند. با توجه به تجربه‌ای که در طول این مدت به دست آوردم می‌خواهم چند نکته اساسی درباره پذیرفتن حیوانات حمایتی با شما در میان بگذارم.

از کمک خواستن خجالت نکشید

فقط در صورتی خود را بی‌نیاز از کمک بدانید که یک مدرک «تمرین دهنده حرفه‌ای سگ‌های حمایتی» روی دیوار محل کارتان باشد. اگر نیست پس حتماً نیاز به کمک دارید. اینکه قبلاً سگ داشته‌اید اصلاً دلیل کافی برای این نیست که گمان کنید به‌تنهایی از پس این کار برمی‌آیید. پس خودتان و سگتان را آزار ندهید. از ویدئوهای رایگان در اینترنت تا مربی خصوصی، از هرکدام که می‌توانید استفاده کنید.

صبر و اعتماد

حیوانی که به خانه شما آمده مدت‌ها تهدید، تحقیر و آزار دیده، مکان و حریم اختصاصی خودش را نداشته و مجبور شده فضا و حریم شخصی‌اش را با سگ‌های دیگر شریک شود. این‌ها دلایلی است که اعتمادبه‌نفس سگ را بسیار پایین می‌آورد. سگ لرزان و ترسیده نه قابلیت آموزش دارد و نه تمرین. پس قبل از هر کاری باید خاطر او را درباره چند چیز جمع کنید.

به او فضای شخصی بدهید و هر شب جایش را عوض نکنید. ظرف غذا را در نزدیکی او بگذارید تا خیالش راحت باشد که غذا در اختیارش هست. برای مدتی صدای بلند و حرکت ناگهانی، داد زدن را در خانه ممنوع کنید. تا وقتی سگ شما کاملاً احساس امنیت و اعتماد نکرده مهمان دعوت نکنید و سگ را برای پیاده‌روی بیرون نبرید.

خاطرات قبلی فراموش نمی‌شوند

 اغلب پناهگاه‌های حیوانات در شرایط سخت اقتصادی با کمبود غذا و کارکنان مواجه هستند و شرایط بسیار دشواری را از سر می‌گذرانند و در فضایی اندک از تعداد زیادی سگ حمایتی نگهداری می‌کنند که هر کدام داستان دردناکی را برای خودشان دارند. ما نمی‌دانیم چه بر سر این زبان‌بسته‌ها آمده و چون زیان سگی هم بلد نیستیم نمی‌توانیم پای صحبتشان بنشینیم. پس اگر سگ شما به میله‌ها پارس می‌کند یا با دیدن سطل زباله خودش را خیس کرد به‌جای اینکه بخواهید به او ثابت کنید این‌ها خطرناک نیستند، از او در برابر این موقعیت‌ها حمایت کنید. با گذشت زمان این ترس‌ها کمرنگ‌تر می‌شود اما هرگز از بین نمی‌رود.

آن‌ها را تنها بگذارید

برخلاف چیزی که شما فکر می‌کنید حیوانات از اینکه دائماً کنارشان باشید خوشحال نیستند. به آن‌ها فضا و زمان بدهید تا با خودشان خلوت کنند. اگر خانه شما این اجازه را می‌دهد که او در اتاق جداگانه‌ای باشد، خوب است که ساعت‌های مشخصی را تنها باشد؛ اما این کار نباید به شکل تنبیه به نظر بیاید. اسباب‌بازی محبوب یا غذای موردعلاقه‌اش را به او بدهید و تنهایش بگذارید. سگ‌ها به برنامه مشخص و زمان‌بندی‌شده بسیار خوب واکنش می‌دهند. ساعت پیاده‌روی و غذا خوردن و بازی کردن منظم باعث می‌شود کمتر احساس سردرگمی کنند.

بوس و بغل ممنوع!

حیوانی که به سرپرستی گرفته‌اید احتمالاً مدت زیادی را با مادر خود نگذرانده و هنوز تجربه تماس نزدیک بدنی به جز موارد دردناکی مانند دامپزشکی رفتن یا در قفس گذاشته شدن ندارد. پس احساسات خودتان را کنترل کنید و اجازه دهید به روش خودش به شما نزدیک شود.

مقایسه ممنوع!

این را اگر خودتان هم بچه‌دار شدید باید رعایت کنید و درباره حیوان خانگی‌تان هم در نظر بگیرید. سگ‌ها پستانداران باهوشی هستند که شخصیت مستقل و متفاوتی از همدیگر دارند. نه سرعت پیشرفتشان در مدرسه سگ‌ها یکسان است و نه فرمان‌های داده‌شده را شبیه به هم اجرا می‌کنند. آن چیزی که در اغلب ویدئوهای اینستاگرام از اطاعت بی‌چون‌وچرای سگ‌ها می‌بینید مشابه روشی که سیرک‌ها برای آموزش حیوانات استفاده می‌کنند، خشن، غیرانسانی و حیوان آزاری است.

با رعایت نکته‌هایی مانند این‌ها می‌توانید تجربه شادی مثل ما داشته باشید و اگر امکانش را دارید همین امروز، به مناسبت روز جهانی سگ با نزدیک‌ترین پناهگاه حیوانات محل زندگی‌تان تماس بگیرید و به‌اندازه توان خود به آن‌ها کمک کنید.

بیشتر از زندگی