طالبان یک کارمند سازمان ملل را تهدید کردند و کتک زدند

نیروهای طالبان اتومبیل یک کارمند سازمان ملل متحد را که می‌خواست به فرودگاه کابل برود متوقف کردند و پس از یافتن مدارک سازمانی‌اش، او را کتک زدند

طالبان به مردم و کشورهای غربی اطمینان داده‌اند که به حقوق افراد احترام خواهند گذاشت-WAKIL KOHSAR / AFP

نیروهای طالبان اتومبیل یک کارمند سازمان ملل متحد را که می‌خواست به فرودگاه کابل برود متوقف کردند، اتومبیل را بازرسی کردند و پس از یافتن مدارک سازمانی‌اش، او را کتک زدند.

روز دوشنبه، سه مرد ناشناس در غیاب یک کارمند دیگر سازمان ملل در کابل، به خانه او رفتند و از فرزند او سراغ پدرش را گرفتند، بعد تهدید کردند که «می‌دانند او کجاست و چه می‌کند.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید یک گزارش داخلی سازمان ملل متحد را مشاهده کرده است که ده‌ها مورد مشابه و مزاحمت‌ها و آزارهای طالبان علیه کارمندان آن نهاد بین‌المللی را فهرست کرده‌ است.

مواردی از تهدید، بدرفتاری و سوءاستفاده بدنی از کارمندان و غارت دفاتر سازمان ملل از سوی اعضای طالبان از تاریخ دهم اوت و کمی قبل از قدرت گرفتن طالبان به این سو، در آن گزارش آمده است.

طالبان به مردم و کشورهای غربی اطمینان داده‌اند که به حقوق افراد احترام خواهند گذاشت، ولی گزارش‌های رفتار و عملکرد خشونت‌آمیز نیروهای طالبان، اعتماد به این ادعا را از بین برده است.

گروه افراطی و اسلام‌گرای طالبان گفته است که درباره گزارش‌ موارد سوءاستفاده تحقیق خواهد کرد و در عین حال، سازمان‌های امدادی را به ادامه کارشان ترغیب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان گفته است که امدادرسانی به شرطی که به عنوان ابزاری برای نفوذ سیاسی در افغانستان نباشد، اشکالی ندارد.

استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل، به رویترز گفت: «مقام‌هایی که قدرت را در کابل در دست دارند، مسئول امنیت کارمندان سازمان ملل و اموال این نهاد هستند.» او گفت که سازمان ملل در این زمینه با طالبان در ارتباط است.

سازمان ملل متحد حدود یک‌سوم از ۳۰۰ کارمند خارجی خود را از افغانستان به ازبكستان منتقل کرده است. این نهاد بین‌المللی تاکید کرده است که مایل است حضور خود را در افغانستان برای کمک به مردم آن کشور، ادامه دهد.

حدود سه هزار کارمند محلی سازمان ملل هنوز در افغانستان هستند. یک سخنگوی ملل متحد گفت که این نهاد با دیگر کشورها در تماس است تا آنان را به صدور ویزا یا میزبانی موقت برای آنان ترغیب کند.

از نیمه اوت و با ورود طالبان به کابل، هزاران نفر با هواپیماهای نظامی و تجاری افغانستان را ترک کرده‌اند. برخی از ترس برقراری قوانین سختگیرانه شریعت اسلامی، به‌ویژه علیه زنان و دختران، و برخی دیگر که با سازمان‌های حقوق بشر و کشورهای خارجی کار می‌کنند، از ترس به خطر افتادن جان خود و خانواده‌هاشان از سوی طالبان، راهی خارج شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در یک پیام ویدیویی به کارمندان آن سازمان در افغانستان، گفت که گزارش‌های ناراحت‌کننده درباره موارد آزار و اذیت و تهدید علیه کارمندان را شنیده است و وعده داد که برای اطمینان از امنیت آنان و یافتن راه‌حل، با تمامی طرف‌های ذیربط در تماس است.

بیشتر از جهان