فرودگاه کابل؛ هنوز هم صدها تن از افغان‌ها برای پرواز به آمریکا انتظار می‌کشند

آمریکایی‌ها تاکید دارند که تنها افغان‌هایی را با خود می‌برند که اسناد قانونی داشته باشند

تجمع افغان‌های بدون مدرک در چهاردروازه فرودگاه حامد کرزی بیشتر از قبل شده است - MINISTERO DELLA DIFESA / AFP

با ورود جنگجویان طالبان به کابل، نگرانی‌ افغان‌هایی که در۲۰ سال گذشته با سربازان خارجی به‌ویژه آمریکایی‌ها در افغانستان کار کرده بودند، افزایش یافته است. آنان در تلاش‌اند برای خارج شدن از این کشور راهی بیابند و خود را به نزدیکی فرودگاه حامد کرزی در کابل برسانند تا آمریکایی‌ها آنان را با خود به ایالات‌متحده یا کشور سومی انتقال دهند و به چنگ طالبان نیفتند.

اکنون از ورود طالبان به کابل بیش از ۱۰ روز می‌گذرد. از آن زمان تاکنون صدها افغان از سراسر این کشور خود را به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل رسانده‌اند تا نظامیان خارجی آنان را با خود ببرند. جالب‌تر آنکه در میان کسانی که نزدیک فرودگاه کرزی در کابل تجمع کرده و رخت سفر به آمریکا بسته‌اند، افرادی هم هستند که هیچ سندی ندارند اما تاکید می‌کنند که باید آمریکا بروند تا جانشان را نجات دهند. در حال حاضر صدها زن و مرد پیر و جوان و حتی کودک با شناسنامه، کارت شناسایی، قبض برق و... در دست نزدیک فرودگاه به سر می‌برند و می‌کوشند خود را به نظامیان آمریکایی برسانند و از این طریق به آمریکا یا اروپا بروند. این کار آنان سبب شده است تا روند خروج افغان‌هایی که سند قانونی در دست دارند نیز با مشکلات جدی روبه‌رو شود.

در حالی که آمریکا صدها هزار افغان را که سند قانونی در دست داشتند، به ایالات‌متحده و چند کشور خارجی دیگر انتقال داده است اما بازهم تجمع افغان‌های بدون مدرک در چهاردروازه فرودگاه حامد کرزی بیشتر از قبل  است. 

این روزها دیگر آمریکا و اروپا رفتن در میان شهروندان خوش‌ذوق کابلی به طنز هم تبدیل شده است. یک راننده تاکسی نزدیک فرودگاه کابل در جمع کسانی که برای رفتن به خارج از کشور تقلا می‌کنند، صدا می‌زند: «آمریکا، اروپا، زمینی! بیاید سوار ماشین شوید تا شما را به مقصد برسانم.» شماری دیگر هم می‌خندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکایی‌ها تاکید دارند که تنها افغان‌هایی را با خود می‌برند که اسناد قانونی داشته باشند.

دو تن از نظامیان آمریکایی‌ در فرودگاه کابل در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی تصریح کردند که وظیفه آنان بردن افغان‌هایی است که با سربازان آمریکایی‌ کار کرده‌اند و جانشان در خطر است، نه مردم‌ دیگر. این سربازان آمریکایی‌ گفتند که افغان‌هایی که برای رفتن به آمریکا مدرکی ندارند، نباید برای هموطنانشان که سند قانونی دارند مشکل ایجاد کنند و وقت خود را بیهوده هدر دهند.

با وجود صدها پیام آمریکایی‌ها، هزاران تن از شهروندان افغان همچنان در نزدیکی دروازه‌های فرودگاه کابل حضور دارند و برای رفتن به آمریکا و اروپا لحظه‌شماری می‌کنند.

چند شهروند افغان که توانسته بودند بدون مدرک قانونی خود را به داخل فرودگاه حامد کرزی برسانند به ایندیپندنت فارسی گفتند: «پس از چهار روز ماندن در داخل میدان هوایی، سرانجام آمریکایی‌ها همه ما را بیرون کردند و گفتند که ما نمی‌توانیم افراد بدون سند را با خود به آمریکا ببریم. دیگر هیچ‌وقت بدون سند برای رفتن به آمریکا تلاش نکنید و جان خود را به خطر نیندازید.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در نشست روز سه‌شنبه در کابل به آن عده از افغان‌های که برای رفتن به آمریکا یا دیگر کشورها تلاش می‌کنند گفت که نباید نگران جانشان باشند. همه عفو شده‌اند و باید آبرومندانه در کشور خود زندگی کنند.

مجاهد در حالی که از افغان‌های مجاور فرودگاه کابل می‌خواست به خانه‌ بازگردند، به آمریکا هم هشدار داد که پس از تاریخ تعیین شده، امارت اسلامی دیگر اجازه نمی‌دهد حتی یک افغان را هم از افغانستان بیرون ببرند و تاکید کرد که ایالات‌متحده باید متوجه این موضوع باشد.