آمریکا برای بهبود شرایط بد اسکان افغان‌ها در پایگاه العدید قطر اقدام خواهد کرد

پنتاگون: در روزهای آخر تخلیه، اولویت با سربازان وتجهیزات آمریکایی است

تصویری از پناهجویان افغان در پایگاه العدید قطر- KYLIE BARROW / US AIR FORCE / AFP

در پی انتشار گزارشی که خبر از شرایط وحشتناک نگهداری از شماری از شهروندان افغانستان در پایگاه نظامی آمریکا در قطر می‌داد، پنتاگون گفت که برای بهبود آن شرایط اقدام خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز سه‌شنبه در حالی این وعده را داد که رسانه‌ها با انتشار گزارشی وضع پایگاه قطر را «جهنم‌ زنده» خواندند و گفتند افرادی که از افغانستان تخلیه شده‌اند، در آن پایگاه در میان آشغال، ادرار، مدفوع، استفراغ، و موش‌های صحرایی سر کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز در نشست خبری خود به شرایط بد در قطر اشاره کرده بود.

آقای کربی گفت «هیچ کس بهانه‌ای نمی‌آورد» و «همه مشغول تلاش» برای بهبود شرایط در پایگاه العدید در غرب دوحه هستند که هزاران نفر از پناهجویان افغان پس از تخلیه از کابل، در آن‌جا اسکان موقت یافته‌اند. 

از اولین منابع معتبری که خبر از شرایط بد العدید داد، تارنمای «آکسیوس» بود که به ایمیلی دست یافته بود که از اصطلاح «جهنم زنده» برای توصیف شرایط استفاده کرده بود. آن ایمیل را فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه (سنتکام) به برخی از مقامات پنتاگون و وزارت خارجه فرستاده بود. کالین سالیوان، مامور ویژه ناظر، ایمیل را فرستاده بود و عنوان آن چنین بود: «شرایط وخیم در دوحه.»

آقای سالیوان در آن ایمیل بخش‌هایی از مشاهدات مسئولان سفارت آمریکا در دوحه را راجع به شرایط موجود در پایگاه نظامی، از جمله وجود زمین‌هایی پر از «زباله، ادرار، مدفوع، مایعات و استفراغ» و شیوع موش، در میان گذاشته بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سنتکام، اوضاع آن پایگاه در چند روز گذشته بهبودی قابل توجه داشته است و تجهیزات بیشتری در اختیار افغانستانی‌های ساکن آن گذاشته شده است. 

ارتش آمریکا و سایر کشورهای ائتلاف تحت رهبری آن کشور روز چهارشنبه بر سرعت پروازهای تخلیه شهروندان خود افزودند. عملیات عظیم تخلیه به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود. آمریکا قرار است تا سه‌شنبه هفته آینده به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد. در حال حاضر نیروهای آمریکایی کنترل فرودگاه حامد کرزای کابل را در اختیار دارند تا یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های تخلیه هوایی تاریخ در آن رخ دهد. 

طبق آمار پنتاگون، نیروهای غربی ظرف حدود ۲۴ ساعت، ۱۹ هزار نفر را با ۹۰ پرواز نظامی از کشور خارج کرده‌اند؛ یعنی هر ۳۹ دقیقه یک پرواز. در حدود یک ماه گذشته مجموعا حدود ۸۷۹۰۰ نفر تخلیه شده‌اند که انتقال بیش از ۸۲ هزار نفر از آنان در ده روز اخیر انجام شده است. از آن میان، ۴۴۰۰ نفر شهروندان آمریکا و خانواده‌هاشان بوده‌اند.

آقای کربی در نشستی خبری گفت که ارتش آمریکا عملیات تخلیه را تا پایان ماه به اتمام می‌رساند. او به پرسش‌ها در مورد طرح‌های بدیل احتمالی پاسخ مشخصی نداد. او همچنین گفت که در روزهای آخر، اولویت به نیروهای آمریکایی و تجهیزات نظامی داده خواهد شد. 

از دیگر موضوعاتی که در نشست خبری مطرح شد، بازدید بدون تایید دو نماینده کنگره آمریکا از افغانستان بود. آقای کربی گفت ارتش آمریکا از آن سفر «با خبر نبوده است.» او گفت: ‌«معلوم است که ما تشویق نمی‌کنیم افراد عالی‌رتبه در این شرایط بسیار پرتنش، خطرناک، و متغیر، در فرودگاه و درون شهر کابل دست به سفر (به آنجا) بزنند.» او افزود که از نظر لوید آستین، وزیر دفاع، بهتر بود که این دو قانونگذار پیش از سفر به او اطلاع می‌دادند.

ست مولتون، نماینده دموکرات از ایالت ماساچوست، و پیتر میخر، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت میشیگان، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفتند که برای جمع‌آوری اطلاعات دست اول به کابل رفته‌اند. هر دوی این نماینده‌ها از سربازان سابق آمریکا در جنگ عراق بوده‌اند.

کربی گفت که آن دو با فرماندهان و نیروهای آمریکایی صحبت کرده‌اند، اما با ایجاد اختلال در روند امور روزمره، باعث اتلاف وقت بیهوده ارتش شده‌اند.

نانسی پلوسی، رئيس مجلس، در نامه‌ای به اعضا هشدار داد که چنین سفرهایی عملیات تخلیه شهروندان آمریکا و متحدان افغانستانی آنان را به خطر می‌اندازد. خانم پلوسی در گفت‌وگو با خبرنگاران نیز گفت که سفر نمایندگان به افغانستان و کشورهای همسایه، به عملیات نجات لطمه می‌زند.