تیم ملی بدون بازی تدارکاتی و گرفتار کرونا، رها به سوی جام جهانی

بازیکنان فهرست جدید تیم ملی با حضور لژیونرها خط می‌خورند

تیم ملی ایران باید در ۱۶ شهریور در ورزشگاه الغرافه قطر مقابل عراق بازی کند- عکس از فدراسیون فوتبال

با ابتلای دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان به کرونا، تیم ملی ایران بدون سرمربی و دستیار اول، خود را برای بازی با سوریه و عراق آماده می‌کند. لژیونرها ۲ روز فرصت حضور در اردو دارند و از بازی تدارکاتی خبری نیست. این وضعیت نمی‌تواند شروع مناسبی برای بازی‌های ایران در مرحله انتخابی جام جهانی باشد. 

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران، در آستانه بازی با سوریه و عراق در مرحله انتخابی جام جهانی، ۲۲ بازیکن لیگ ایران را به اردوی کوچک تیم ملی بدون حضور لژیونرها دعوت کرد. لژیونرهای تیم ملی هشتم شهریورماه به تهران می‌روند و پس از انجام آزمایش کرونا، از روز نهم می‌توانند با تیم ملی تمرین کنند. دو روز تمرین پیش از بازی با سوریه که یازدهم شهریور، بدون تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود، نمی‌تواند برای هماهنگی تیم کافی باشد.

در حالی که تیم ملی فرصت اندکی برای آماده‌سازی پیش از بازی با سوریه دارد، با ابتلای دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان به کرونا، تمرینات تیم ملی بدون سرمربی و دستیار اول برگزار می‌شود و این امر، اجرای تمرینات را در اردو سخت می‌کند.

تیم ملی سوریه، حریف اول ایران در مرحله انتخابی جام جهانی، اردوی خود را در قطر برگزار می‌کند و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری، مقابل تیم ملی الجزایر و السالمیه کویت بازی تدرکاتی خواهد داشت. سوریه برای بازی با ایران برنامه اردویی و بازی‌های تدارکاتی بهتری نسبت به حریف خود دارد و به نظر می‌رسد که تیم ملی ایران با این تصور که سوریه حریف آسانی محسوب می‌شود، برای تدرکات پیش از این بازی برنامه مفصلی طراحی نکرده است.

تیم ملی ایران باید در ۱۶ شهریور در ورزشگاه الغرافه قطر مقابل عراق بازی کند. عراق با مربی‌گری دیک ادووکات، از یک هفته پیش اردوی خود را در ترکیه آغاز کرده است و در چند بازی تدارکاتی، خود را به آمادگی رسانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دراگان اسکوچیچ در دور برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی قطر برای شرکت در بازی‌ها، اردوی بلندمدتی برگزار نکرد و بدون بازی تدارکاتی وارد مسابقات شد. آن الگو موفق بود، اما ایده‌ای نیست که همیشه کارآیی داشته باشد. تیم ملی در مسیر جام جهانی انگار به حال خود رها شده است.

۲۲ بازیکنی که اسکوچیچ به تیم ملی دعوت کرده است، فهرست اصلی او برای مسابقات نیست:

دروازه‌بان‌ها: حسین حسینی (استقلال)، محمدرضا اخباری (تراکتور)

مدافعان: صالح حردانی (فولاد)، عارف آقاسی (فولاد - استقلال)، آرمین سهرابیان (گل‌گهر)، محمدحسین مرادمند (استقلال)، امید نورافکن (سپاهان)، سعید آقایی (پرسپولیس)، سیاوش یزدانی (استقلال)

هافبک‌ها: مهدی تیکدری (تراکتور - گل‌گهر)، احمدرضا زنده روح (گل‌گهر)، فرشید اسماعیلی (استقلال)، وحید امیری (پرسپولیس)، مهدی ترابی (پرسپولیس)، میلاد سرلک (پرسپولیس)، محمد کریمی (پرسپولیس)، زبیر نیک‌نفس (فولاد - استقلال)، فرشاد احمدزاده (فولاد - سپاهان)، یاسین سلمانی (سپاهان)

مهاجمان: مهدی عبدی (پرسپولیس)، ارسلان مطهری (استقلال)، شهریار مغانلو (پرسپولیس - سپاهان)

از روز ۸ شهریورماه، لژیونرها به اردوی تیم ملی می‌پیوندند و بسیاری از بازیکنانی که به اردوی کوچک تیم ملی دعوت شده‌اند، خط خواهند خورد.

پیش‌بینی می‌شود که علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، و پیام نیازمند، ۳ دروازه‌بان لژیونر ایران، به تیم ملی دعوت شوند و بر آن مبنا، حسینی و اخباری شانس چندانی برای ادامه همراهی با تیم ملی نخواهند داشت.

مجید حسینی، شجاع خلیل‌زاده، و محمدحسین کنعانی‌زادگان، لژیونرهای میانه خط دفاع تیم ملی هستند که در اردوی اصلی حاضر می‌شوند. مصدومیت پورعلی‌گنجی بدان معناست که یکی از میان مدافعان فهرست اردوی کوچک بخت ادامه همراهی با تیم ملی خواهد داشت. مصدومیت عارف غلامی، مدافع استقلال، نیز بخت تازه‌ای برای چهره‌هایی مثل سهرابیان، یزدانی، و بقیه پدید آورده است.

صادق محرمی در راست و جعفر سلمانی، میلاد محمدی، و محمد نادری (که از استقلال به آلتای اسپور ترکیه رفت) در چپ، لژیونرهای کناره‌های خط دفاع هستند. باید دید که آیا اسکوچیچ، نورافکن و آقایی را در اردوی اصلی حفظ می‌کند یا خیر.

در خط میانی، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی (که به شباب الاهلی پیوسته است)، سامان قدوس، علی قلی‌زاده، و علیرضا جهانبخش که با سایر لژیونرها به تیم ملی اضافه می‌شوند، کار را برای تیکدری، زنده‌روح، احمدزاده، سلمانی، و دیگر تازه‌واردهای فهرست تیم ملی سخت خواهند کرد. احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی ایران، نیز باید در جمع لژیونرها به تیم ملی دعوت می‌شد، اما دچار مصدومیت است و این اردو را از دست می‌دهد. همچنین، با توجه به قوانین قرنطینه در بریتانیا، تردیدهایی نیز درباره امکان سفر سامان قدوس به ایران وجود دارد.

مهدی قائدی ، کاوه رضایی، مهدی طارمی، سردار آزمون، و کریم انصاری‌فرد، ۵ مهاجم لژیونر هستند که وقتی به اردوی تیم ملی بپیوندند، حضور عبدی، مطهری و حتی مغانلو در اردو بسیار دشوار خواهد بود. تجربه و کیفیت لژیونرهای خط حمله ایران در فوتبال آسیا کمیاب است، و کار را برای بازیکنان لیگ ایران سخت خواهد کرد. قائدی با استعدادی فوق‌العاده، از استقلال به ترکیب خط حمله تیم ملی رسید و اکنون او نیز با شباب الاهلی قرارداد بسته است.

تیم ملی ایران با بازیکنانش امیدوار است که از سد سوریه به آسانی بگذرد و مقابل عراق نیز برنده باشد تا در شروع بازی‌های انتخابی، گام اول و دوم صعود به جام جهانی را محکم بردارد، اما برنامه اردو و تدارکات تیم ملی شبیه تیمی نیست که می‌خواهد در جام جهانی حضور یابد.

بیشتر از ورزش