تخم‌مرغ از مرغ گران‌تر شد

قیمت تخم‌مرغ در مدت یک‌ سال بیش از دو برابر شده است 

با وجود سیر صعودی قیمت تخم‌مرغ و مرغ تازه، برخی تولیدکنندگان از افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خبر داده‌اند - ایرنا

در ایران، قیمت یک شانه تخم‌مرغ از بهای یک کیلوگرم مرغ تازه در بازار بیشتر شده است. در حال حاضر نرخ هر شانه‌ تخم‌مرغ ۴۷ هزار تومان است و این در حالی است که هر  کیلو مرغ تازه حدود ۳۷ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که در تابستان سال ۱۳۹۹ قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۲۰ هزار تومان بود و قیمت ۴۷ هزارتومانی کنونی آن نشان می‌دهد که نرخ این کالا در مدت یک سال، بیش از دو برابر شده است.

قیمت کالاهای اساسی از جمله مرغ و تخم‌مرغ در بازارهای آزاد و میدان‌های میوه و تره‌بار متفاوت است؛ به‌ عنوان‌ مثال، هر کیلو مرغ تازه در میوه و تره‌بارها، حدود ۲۵ هزار تومان است و بر اساس نرخ مصوب، هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی هم به قیمت ۳۷ هزار تومان عرضه می‌شود. این قیمت‌ها در بازار آزاد جور دیگری است؛ به‌ طوری که در مناطق مختلف تهران قیمت هر کیلو مرغ تازه بین ۳۷ تا ۴۵ هزار تومان گزارش شده است و قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی هم ۴۷ هزار تومان است.

علاوه بر قیمت، کیفیت کالاهای عرضه شده در میدان‌های میوه و تره‌بار هم با آنچه در مغازه‌های خرده‌فروشی ارائه می‌شود، فرق دارد و همین موضوع باعث شده است که برخی مردم برای خرید کالاهای باکیفیت‌ به بازار آزاد مراجعه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته دیگر نایاب بودن کالاها در بازارهای عرضه مستقیم است که مشکلاتی را برای مردم در تامین موادغذایی مورد نیازشان ایجاد کرده است و کمبود این کالاها در بازارهای عرضه مستقیم باعث شده است که مردم حتی در صورت تمایل به خرید کالای ارزان‌تر، با دشواری به آن دسترسی داشته باشند. 

با وجود سیر صعودی قیمت تخم‌مرغ و مرغ تازه، برخی تولیدکنندگان از افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خبر داده‌اند. آنان مشکلات موجود برای تامین نهاده‌های دامی، کاهش جوجه‌ریزی و گران‌ بودن هزینه تولید را از عوامل موثر بر افزایش قیمت تخم‌مرغ و مرغ تازه می‌دانند. علاوه بر این‌ها، ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، افزایش کرایه حمل‌ونقل و حقوق کارگردان را نیز در گرانی تخم‌مرغ موثر می‌داند. او با بیان اینکه قیمت تمام‌شده هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری ۱۸ هزار تومان است، به روزنامه همشهری گفت: «وزارت جهاد کشاورزی حتی از ابلاغ نرخ ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومانی هر کیلو تخم‌مرغ هم خودداری می‌کند.»

نرخ مصوب و کنونی هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است اما ناصر نبی‌پور با بیان اینکه بهای تمام مولفه‌های تولید افزایش داشته است، گفت: «دولت کرایه حمل‌ونقل را ۳۱ درصد، حقوق کارگران را ۴۰ درصد و نرخ هر کیلوگرم ذرت و سویا را ۴۰ درصد افزایش داده است. مگر می‌شود همه‌چیز گران شود اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ ثابت بماند؟ همین گرانی‌ها و افزایش قیمت باعث شده است که مرغداران در فروردین و اردیبهشت مرغ‌های خود را به کشتارگاه بفرستند.»

بیشتر از اقتصاد