ضرب‌الاجل خروج اتباع آمریکایی از افغانستان تا ۳۱ اوت دشوارتر شده است

طالبان اعلام کرده است که با هرگونه تمدید ضرب‌الاجل عملیات تخلیه مخالف است

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا با اشاره به چالش دیگری در مسیر عملیات تخلیه، گفته‌اند که آمریکا برای خروج هوایی حدود شش هزار سرباز مستقر در افغانستان که مسئول عملیات تخلیه هوایی‌اند، به زمان بیشتری نیاز دارد- Taylor Crul / US AIR FORCE / AFP

برخی از متحدان جو بایدن خاطرنشان کرده‌اند که رعایت ضرب‌الاجل ۳۱ اوت برای تخلیه کلیه اتباع آمریکا و متحدان این کشور از افغانستان در حال دشوارتر شدن است؛ هر چند قرار است رئیس‌جمهور بایدن تا سه‌شنبه در مورد تمدید این ضرب‌الاجل تصمیم‌گیری کند.

ده‌ها هزار نفر همچنان در انتظار پرواز از این کشور آشوب‌زده به سر می‌برند.

 آدام شیف، نماینده کنگره آمریکا از حزب دموکرات، ضمن اشاره به تعداد اتباع آمریکا که هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند، گفت که بعید به نظر می‌رسد عملیات خروج که افراد ارتش ایالات متحده مسئول عملیات تخلیه را نیز شامل می‌شود، تا ۳۱ اوت کامل شود.

آقای شیف که دبیر کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا است، روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت: «شاید هم ممکن باشد؛ اما با توجه به تعداد آمریکایی‌هایی که باید تخلیه شوند، بعید است.»

برخی گزارش‌ها برآورد کرده‌اند که از ۱۵ اوت که طالبان بدون شلیک یک گلوله، پایتخت افغانستان را تصرف کردند، حدود ۲۰ هزار نفر در فرودگاه بین‌المللی کابل جمع شده‌اند. مردم از آن هنگام با هدف فرار از کشور و گریز از حکومت این گروه افراط‌گرا در فرودگاه اجتماع کرده‌اند. 

آقای بایدن با متحدان آمریکا و رهبران جهان از جمله بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفت‌وگو و اوضاع افغانستان را با آن‌ها به بحث گذاشته است.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از برگزاری کنفرانس «جی ۷» با رهبران جهان گفت‌وگو کرده است. احتمال می‌رود در نشست مجازی «جی ۷» از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان به شدت انتقاد شود.

پیش‌بینی می‌شود آقای بایدن پس از این کنفرانس، تصمیم خود مبنی بر تمدید ضرب‌الاجل خروج اتباع آمریکا از افغانستان را اعلام کند. 

یک مقام دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفت که تصمیم آقای بایدن پس از ۲۴ ساعت اعلام خواهد شد تا به وزارت دفاع آمریکا فرصت دهد خود را برای آن آماده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان که کنترل را در افغانستان در دست دارد، در موضع دفاعی قرار گرفته و اعلام کرده که با هرگونه تمدید ضرب‌الاجل عملیات تخلیه مخالف است. آن‌ها هشدار داده‌اند که تمدید ضرب‌الاجل خروج «عواقبی» خواهد داشت؛ هرچند برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی در محل از روز ۱۵ اوت در تلاش برای دستیابی به نوعی تفاهم با این گروه افراطی بوده‌اند تا به آمریکایی‌ها و متحدان این کشور اجازه دهند به فرودگاه کابل وارد شوند. 

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا با اشاره به چالش دیگری در مسیر عملیات تخلیه، گفته‌اند که آمریکا برای خروج هوایی حدود شش هزار سرباز مستقر در افغانستان که مسئول عملیات تخلیه هوایی‌اند، به زمان بیشتری نیاز دارد.

این افزون بر تخلیه هزاران آمریکایی و اتباع کشورهای متحد آمریکا و نیز افغان‌هایی است که در دو دهه گذشته به نیروهای ایالات متحده در افغانستان کمک کرده‌اند.

هنوز بخش عمده‌ای از فرودگاه کابل که گفته می‌شود تنها راه خروج مردم از افغانستان است، در کنترل ارتش آمریکا قرار دارد؛ اما برخی از مشاوارن آقای بایدن ضمن تاکید بر خطرات امنیتی، در مورد تمدید ضرب‌الاجل روز ۳۱ اوت هشدار داده‌اند.

در این میان، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است که تعهد ایالات متحده نسبت به افغان‌هایی که در معرض خطرند، «روز ۳۱ اوت پایان نمی‌گیرد». 

آقای بایدن روز یکشنبه با اشاره به مذاکراتی که در ارتش درباره تمدید ضرب‌الاجل در جریان است، گفت: «مذاکراتی در ارتش در مورد تمدید (ضرب‌الاجل خروج) در جریان است. امیدوارم بتوانیم آن را تمدید کنیم اما قرار است در مورد آن تعامل شود.» 

بر مبنای داده‌های کاخ سفید در واشنگتن، حدود ۴۸ هزار نفر در طول ۱۰ روز گذشته از افغانستان خارج شده‌اند. 

از روز ۱۴ اوت، ایالات متحده حدود ۴۸ هزار نفر را تخلیه وخروج آن‌ها را تسهیل کرده است. از پایان ماه ژوییه ما حدود ۵۳ هزار نفر را (از افغانستان) منتقل کرده‌ایم.

صاحبنظران سیاسی و کارشناسان زیادی خروج ایالات متحده از افغانستان را یک افتضاح توصیف کرده‌اند. تصمیم به خروج از این کشور را ابتدا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، اتخاذ کرد. او در این زمینه با طالبان به توافق رسید.

آقای بایدن گفته است که تنها تصمیم سلف خود را دنبال کرده است؛ هرچند این نحوه خروج و تخلیه افغانستان است که به شدت از آن انتقاد می‌شود.

دست‌کم ۲۰ نفر در فرودگاه کابل هدف گلوله قرار گرفته یا زیر دست و پا کشته شده‌اند.

© The Independent