بایدن: به ضرب‌الاجل خروج از افغانستان پایبندیم

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید، «باتوجه به تهدید‌ها هرچه زودتر از افغانستان خارج شویم بهتر است»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا-Drew Angerer / Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تایید کرد که نیروهای آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان در یک هفته آینده از این کشور خارج می‌شوند تا به حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان پایان دهند. او در عین حال احتمال تمدید فرجه ۳۱ اوت برای خروج نیروها را رد نکرد.

بایدن در نشست اضطراری ویدیویی درباره افغانستان با سران گروه ۷ که روز سه‌شنبه به پیشنهاد بریتانیا برگزار شد نیز تاکید کرد که می‌خواهد به جدول زمان‌بندی اصلی پایبند بماند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ای‌بی‌سی او با اشاره به تهدید فزاینده گروه اسلام‌گرای اطلبان و دیگر گروه‌های ترور در کابل گفت، «هرچه نیروها زودتر خارج شوند، بهتر خواهد بود.»

بایدن گفت که این تهدید‌ها «واقعی» است و چالش‌های ویژه‌ای است که باید در محاسبات به آنها توجه کرد.

به گفته بایدن از ۱۴ اوت همزمان با تصرف افغانستان به دست طالبان، ۷۰ هزار نفر از این کشور خارج شده‌اند.

کاخ سفید می‌گوید، پایان ماموریت آمریکا در پایان ماه جاری به همکاری طالبان و برقراری دسترسی به فرودگاه کابل برای به سرانجام رسیدن عملیات تخلیه بستگی دارد.

اجرای برنامه زمان‌بندی شده بایدن به این معنی است که حدود هفت هزار نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل و اطراف آن و تجهیزات و سلاح‌های آنها باید تا سه‌شنبه هفته آینده از افغانستان خارج شده باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا برای اطمینان از همکاری طالبان، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای را نیز برای گفت‌و‌گوی محرمانه با این گروه افراطی به افغانستان اعزام کرده است.

در عین حال بایدن از پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا خواسته که در صورت لزوم طرحی برای تغییر ضرب‌الاجل خروج نیروها آماده کنند.

این در حالی است که طالبان در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه آمریکا را به تشویق افغان‌ها برای خروج از کشور متهم کرد و مدعی شد «به استعداد افغان‌ها» در کشور نیاز دارد.

گروه افراط‌گرای طالبان کارنامه سیاهی در نقض حقوق بشر و به ویژه نقض حقوق زنان و دختران دارد و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پس از خروج کامل همه نیروهای خارجی، چهره واقعی خود را با اعدام، شکنجه، تجاوز و قطع دست‌و‌پا و نقض ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و حقوق بشر دوباره نمایان خواهد کرد.

طالبان همزمان با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۳۱ اوت از سوی جو بایدن، پیشروی در افغانستان را آغاز کرد و یکشنبه گذشته کابل را تصرف کرد. پس از سقوط کابل، مردم نگران افغانستان به اطراف فرودگاه حامد کرزی هجوم برده‌اند تا به هر ترتیبی از آینده تاریک قابل پیش‌بینی در افغانستان تحت حکمرانی طالبان بگریزند.

آینده‌ای که از نگاه برخی تحلیلگران‌ می‌تواند شبیه آن چیزی باشد که در ایران پس از وقوع انقلاب اتفاق افتاد.