صعود ارزش بیت‌کوین و بدهی ۱.۲ میلیون پوندی دولت سوئد به یک مجرم مواد مخدر

دادستان‌ می‌گوید حکم تاسف‌بار دادگاه، در سایه غفلت از رشد ارزش رمزارز بوده است

پژوهشی در سال ۲۰۱۹ تخمین زد که حدود ۴۶ درصد از تمام معاملات با بیت‌کوین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ برای کارهای غیرقانونی بوده است- Ozan KOSE / AFP

دولت سوئد باید به یک فروشنده مواد مخدر محکوم‌شده ۳۳ بیت‌کوین - حدودا معادل ۱۴ میلیون کرون سوئد- و ۱.۲ میلیون پوند بپردازد، چرا که وقتی این مجرم زندانی بود قیمت بیت‌کوین صعود کرد.

بیت‌کوین‌های این مجرم در زمان محکومیت او در سال ۲۰۱۹ از او گرفته شد، زمانی که قیمت بیت‌کوین یک دهم ارزش امروز آن بود. 

وقتی مقامات اجرای احکام سوئد رمزارزهای ضبط شده را به مزایده گذاشتند تنها به ۳ سکه از ۳۶ بیت‌کوین مصادره شده نیاز بود تا برای پرداخت بدهی او فروخته شود.

دادستان تاو کولبرگ به رادیو سوئد گفت: «درسی که باید فرابگیریم این است که باید ارزش را به بیت‌کوین حفظ کنیم، و این که سود حاصل از جرایم آن فرد باید ۳۶ بیت‌کوین باشد، فارغ از این که ارزش وقت بیت‌کوین چقدر است.» 

او گفت:‌ «این ماجرا منجر به عواقبی شد که من در آن زمان قادر به پیش‌بینی نبودم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیت‌کوین و سایر رمزارزها به خاطر طبیعت نسبتا ناشناخته خود که ردیابی آنها را سخت می‌کند در میان برخی از مجرمان محبوب شده‌اند. یکی از موارد اولیه استفاده از بیت‌کوین استفاده از آن به عنوان ارز مجازی در میان کاربران بازار مواد مخدر «سیلک رود» در وب تاریک بود. مجرمان سایبری و هکرها نیز معمولا در حملات سایبری خود از طریق باج‌افزارها خواستار پرداخت با رمزارز می‌شوند.

پژوهشی در سال ۲۰۱۹ تخمین زد که حدود ۴۶ درصد از تمام معاملات با بیت‌کوین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ برای کارهای غیرقانونی بوده است، البته از آن زمان افزایش شدیدی در کارهای معمولی و استفاده‌های عمومی از این رمزارز اتفاق افتاده که باعث افزایش تعداد معاملات قانونی و مشروع با آن شده است.

جرایم مرتبط با رمزارزها آنقدر وسیع و گسترده شده‌اند که دولت ایالات متحده به تازگی شرکتی رمزارزی به نام انکوریج دیجیتال را استخدام کرده است تا از رمزارزهای مصادره شده دولت محافظت کند.

 دادستان تاو کولبرگ، به رادیو سوئد گفت: «فکر می‌کنم ما احتمالا باید آموزشی داخلی برای دادستان‌های خود داشته باشیم چون رمزارزها عنصری خواهند بود که ما بیشتر از آنچه امروز شاهدیم با آنها روبه‌رو خواهیم شد. هر چه میزان اطلاعات و دانش خود را در داخل سازمان افزایش دهیم اشتباهات کمتری مرتکب خواهیم شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان