رسوایی جنسی استاد برجسته دانشگاه ام‌آی‌تی

دیوید ساباتینی، یکی از امیدهای کشف داروی سرطان، مرتکب آزار و اذیت جنسی در محل کارش شده است

ساباتینی علاوه بر کار در آزمایشگاه خود در موسسه وایتهد، در MIT زیست‌شناسی تدریس می‌کرد- CANVA

مکاتبات لو رفته نشان می‌دهد که یک استاد ارشد MIT و بنیان‌گذار بیوتکنولوژی پس از تحقیقات درباره پرونده آزار جنسی به مرخصی اجباری فرستاده شده‌ است.

بر اساس دو ایمیل لو رفته، یکی از دانشمندان برجسته موسسه فناوری ماساچوست که کار او در این سال‌ها منجر به ایجاد چندین شرکت بیوتکنولوژی شده، پس از تحقیقات در مورد سوء رفتار در آزمایشگاه خود، توسط دانشگاه به مرخصی اداری فرستاده شده است.

نتایج تحقیق انجام شده مشخص کرد دیوید ساباتینی سیاست‌های موسسه را زیر پا گذاشته و مرتکب آزار و اذیت جنسی دیگران در موسسه وایتهد، مرکز تحقیقاتی در محوطه دانشگاه MIT که در آنجا آزمایشگاه دارد، شده است. در پی این تحقیقات ساباتینی به مرخصی اجباری فرستاده شد.

بر اساس یکی از ایمیل‌های ارسال‌شده در روز جمعه که صحت آن توسط موسسه وایتهد تائید شده است، ساباتینی از فعالیت در موسسه وایتهد کناره‌گیری کرده و دیگر با موسسه پزشکی هوارد هیوز، یک سازمان تحقیقاتی که برخی از کارهای او را تأمین مالی کرده بود، نیز ارتباطی ندارد.

ساباتینی تاکنون در رابطه با این اتفاقات صحبتی نکرده است.

ساباتینی علاوه بر کار در آزمایشگاه خود در موسسه وایتهد، در MIT زیست‌شناسی تدریس می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرگس ماوالوالا، رئیس دانشکده علوم دانشگاه MIT، در ایمیلی که به اعضای هیئت‌علمی ارسال کرده و در اختیار مطبوعات نیز قرارگرفته، اعلام کرده که ساباتینی به مرخصی اجباری رفته و درحالی‌که دانشگاه مشغول بررسی جزئیات بیشتری از این گزارش است، درباره قدم‌های بعدی، از جمله اخراج ساباتینی، تصمیم‌گیری خواهد شد.

ماوالوالا نوشت: «این گزارش نگرانی‌هایی جدی در مورد آزار جنسی و آزار در محل کار ایجاد می‌کند.»

کار ساباتینی بر مکانیسم رشد سلول‌ها به نام مسیر mTOR متمرکز است که ممکن است در درمان سرطان، دیابت و کاهش سرعت پیری نقش داشته باشد. او همچنین عضو آکادمی ملی علوم است.

دانشجویان و محققان زن سال‌هاست که از آزار و اذیت استادان رده‌بالا در محیط‌های علمی شکایت دارند. آن‌ها می‌گویند با زنان در محیط‌های دانشگاهی با تبعیض رفتار می‌شود و آن‌ها علاوه بر آنکه در معرض آزار جنسی قرار دارند به دلیل جنسیت در کار جدی گرفته نمی‌شوند.

شش سال قبل، برنده نوبل پزشکی به خاطر گفته‌های جنسیت زده‌اش در کنفرانسی در کره جنوبی مجبور به استعفا از محل کارش شد.

دکتر هانت درباره حضور زنان در علم گفته بود: «بگذارید مشکل خودم با دختران را برای شما بگویم. در هنگام حضور آن‌ها در آزمایشگاه سه اتفاق رخ می‌دهد. یا آن‌ها عاشق شما می‌شوند یا شما عاشق آن‌ها می‌شوید و یا در برابر انتقادات شما به گریه می‌افتند.»

دانشگاه آمریکایی پرینستون نیز سال گذشته در پی تحقیقات فدرال، پذیرفت تا یک‌میلیون دلار به اساتید زن این دانشگاه بپردازد؛ این اساتید زن حقوق کمتری از همکاران مرد خود دریافت کرده بودند.

بیشتر از جهان