روسیه: در جنگ طالبان با مقاومت پنجشیر مداخله نمی‌کنیم

پنجشیر تنها استان افغانستان است که در کنترل طالبان نیست

روسیه از افراط‌گرایی مذهبی در کشورهای آسیای میانه نگران است-NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

دیمیتری پسیکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه، ۲۳ اوت، به رسانه‌ها گفت که افغانستان در آستانه جنگ و تهدیدهای داخلی است و روسیه در آن مداخله نخواهد کرد. اوتاکید کرد که کشورش در هر حالت از هیچ طرف حمایت نمی‌کند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که طالبان روز یکشنبه، با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که کاروان خودروهای طالبان به سوی استان پنجشیر در حرکت‌اند تا این استان را تصرف کنند؛ اما تاکنون رای‌زنی‌های طالبان و بزرگان پنجشیر در مورد این منطقه، از حمله به این استان جلوگیری کرده است.

پنجشیر در ۱۲۳ کیلومتری شمال‌ شرق کابل قرار دارد و هنوز در کنترل طالبان نیست اما محاصره شده است. این استان از نظر بافت جغرافیایی صعب‌العبور محسوب می‌شود و تصرف آن دشوار است.

احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود که رهبری مقاومت ضدطالبان در پنجشیر را ایجاد کرده است و آن را رهبری می‌کند، از طریق رسانه‌های مختلف اعلام کرده که اگر طالبان حاضر به مذاکره شوند و بر ایجاد یک حکومت همه‌شمول توافق کنند، آن‌ها برای مذاکره‌ آماده‌اند و اگر طالبان حکومتی فراگیر را نپذیرد و جنگ بخواهد، نیروی مقاومت پنجشیر برای جنگ با طالبان آماده است.

احمد مسعود هفته پیش در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط گفته بود که اگر طالبان صلح کنند، برای صلح حاضر است از خون پدرش بگذرد.

احمد شاه مسعود را اعضای گروه القاعده با همکاری طالبان در سال ۲۰۰۱ در استان تخار افغانستان ترور کردند.

مسکو که میزبان پیمان امنیت جمعی است، در بررسی اوضاع افغانستان اعلام کرده که افغانستان با انواع تهدیدهای داخلی روبه‌رو است اما روسیه در هیچ موردی مداخله نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه پس از تصرف افغانستان و سقوط جمهوریت در این کشور، برخلاف دیگر کشورهای خارجی سفارت خود در کابل را نبست و دیپلمات‌ها و کارمندانش را از افغانستان خارج نکرد. این کشور چند روز پس از ورود طالبان به کابل، اعلام کرد که با کار کردن با طالبان مشکل ندارد و از جامعه جهانی خواست تلاش کنند تا هرچه زودتر اوضاع در افغانستان به حالت عادی بازگردد.

این در حالی است که بیشتر کشورها با حضور طالبان در افغانستان، از نقض حقوق بشر و روابط این گروه با شبکه القاعده نگران‌اند.

روسیه چند بار مذاکرات صلح افغانستان از جمله تروئیکای پیشرفته در مسکو را برگزار کرده است. این کشور برای اولین بار زمینه ملاقات گروه طالبان و رهبران سیاسی افغانستان پیش از آغاز مذاکرات رسمی صلح افغانستان را فراهم کرد.

 از سوی دیگر، روسیه از قوت گرفتن طالبان و سرایت بنیادگرایی مذهبی به کشورهای آسیای میانه به ویژه تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان نگران است.