علاقه به سوپ باله، «كرگدن‌های اقیانوس» را منقرض می‌کند

حافظان محیط زیست هشدار می‌دهند بدون حفاظت فوری، «کرگدن‌های اقیانوس» منقرض می‌شوند

BRIAN BIELMANN / AFP

حافظان محیط زیست هشدار داده‌اند كه چنانچه ماهی‌گیری‌های غیرقانونی فورا متوقف نشود، نسل ماهی‌های معروف به «كرگدن‌های اقیانوس» منقرض می‌شوند.

آنها به خاطر پوزه‌های بلندشان به پرتوکرگدن مشهورند و از جمله موجودات دریایی هستند که بیشتر در معرض خطر قرار دارند. باله‌های این کرگدن‌ها علاقمندان زیادی دارد و هر کیلو حدود ۱۰۰۰ پوند فروخته می‌شود، به‌همین جهت بی‌رحمانه مورد هدف قرار گرفته‌اند.

در حالی‌که رهبران جهان در نشست ژنو برای کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر جانوران و گیاهان وحشی حضور دارند، حافظان محیط زیست هشدار داده‌اند که این حیوانات به طور خطرناکی در معرض انقراض هستند.

حامیان محیط زیست در حال افزودن نام ۱۸ کوسه و پرتوماهی به لیست موجوداتی هستند که با خطر انقراض تهدید می‌شوند.

این تلاش‌ها به این معنی است‌که تمام شش گونه گیتار ماهی غول‌پیکر، همه ده گونه wedgefishes و همچنین دو گونه کوسه ماکو در مقابل ماهیگیری غیرقانونی محافظت می‌شوند.

لوک وارویک، مدیر حفاظت از کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها در انجمن حفاظت از حیات وحش، و نماینده ائتلاف انجمن‌ها گفت: «این جلسه به احتمال زیاد آخرین فرصت ما برای شروع حرکت جهانی مورد نیاز برای نجات این کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها قبل از از بین رفتن آنها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوک وارویک گفت: «ما از این حمایت بی‌سابقه برای اقداماتی که قرار است انجام دهیم، هیجان‌زده هستیم، اگر تصویب شود، می‌تواند تلاشی باشد تا تجارت جهانی گوشت و باله‌های کوسه که [منابعی] تجدیدناپذیر هستند را تحت کنترل بیاورد».

خوشبینی محتاطانه‌ای از اینکه بیش از ۶۰ دولت در حال حاضر قول حمایت رسمی از این پیشنهادها را داده‌اند، بین جامعه حفاظت از کوسه‌ها وجود دارد.

با این حال، دو سوم رهبران دولت‌هایی که حضور دارند، باید برای اجرای سیاست‌های پیشنهادی رأی موافق دهند.

تقریبا ۳۱ درصد گونه‌های کوسه و پرتوماهی به‌عنوان گونه‌های در خطر انقراض شناخته شده‌اند.

پیتر کین، یکی از پژوهشگران دانشگاه چارلز داروین در یادداشتی برای مجله «گفت وگو» نوشت: «گوشت آنها غالباً در مناطق صید خورده و یا معامله می‌شود و به همراه دیگر کوسه‌ها، پرتوماهی‌ها و ماهی‌های استخوانی، بخش مهمی از معیشت ساحلی و امنیت غذایی در کشورهای گرمسیری است، اما باله‌های آنها به واسطه تقاضا برای سوپ باله کوسه در سطح بین‌المللی مورد معامله قرار می‌گیرد».

«این بهره برداری برای یک قسمت کوچک اما با ارزش از بدن، پرتوکرگدن‌ها را در وضعیتی مشابه کرگدن‌ها قرار می‌دهد و آنها فقط در نام باهم اشتراک ندارند».

تقاضا برای باله، گوشت، روغن کبد و سایر تولیدات این حیوانات، موجب ادامه‌ی کاهش جمعیت آنها در سراسر جهان است. تقریباً ۱۷ درصد تجارت بین‌المللی باله کوسه‌ها با قاعده انجام می‌شود و به همین خاطر برخی گونه‌های کوسه و پرتوماهی که در معرض تهدید قرار دارند را ثبت نشده باقی می‌گذارد و هر کجا که یافت می‌شوند، مدیریت اندکی بر وضعیت آنها اِعمال می‌شود.

آقای وارویک گفت: «لیست‌های ذکر شده، این تجارت جهانی عمیقا تجدیدناپذیر باله‌ها و گوشت را کنترل و محدود می‌کند و تأثیر شدیدی برای محافظت از این گونه‌ها خواهد داشت. اگر حالا عمل نکنیم، این حیوانات و نقش منحصر به فرد و مهم آنها در اکوسیستم‌های دریایی را از دست خواهیم داد».

نجات آنها اقدامات زیادی، از جمله حمایت از گونه‌های ملی، مدیریت زیستگاه، کاهش صید غیرعمدی و محدودیت‌های تجارت بین‌المللی را نیاز دارد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/environment

© The Independent

بیشتر از جهان