فایزر، اولین واکسن کرونا که تایید کامل شد

رئیس‌جمهوری آمریکا: «اگر هنوز واکسن نزدید، وقتش فرا رسیده»

تایید واکسن فایزر در حالی صورت می‌گیرد که مبارزه آمریکا علیه دنیاگیری کرونا، دوباره شدت گرفته است - MARTIN BUREAU / AFP

اداره غذا و داروی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که واکسن «فایزر-بایو ان تک» را برای افراد بالای ۱۶ سال تایید کامل می‌کند. این اولین واکسن کرونا است که در آمریکا تایید کامل گرفته است. فایزر و چند واکسن دیگر پیش از این به صورت اضطراری تایید شده بودند.

این تصمیم اکنون باعث می‌شود که بسیاری نهادها، از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها تا شرکت‌ها و سایر سازمان‌ها، تعداد زیادی را وادار به تزریق این واکسن کنند. شرکت هواپیمایی یونایتد اخیرا اعلام کرد که پس از تایید کامل، تمامی کارمندانش پنج هفته وقت دارند واکسن بزنند. 

ایالت اورگون در غرب آمریکا نیز شرط مشابهی برای تمامی کارمندان دولت ایالتی گذشته است.‌ ده‌ها دانشگاه در سراسر کشور، از لوئیزیانا در جنوب تا مینه‌سوتا در شمال، نیز واکسیناسیون را اجباری کرده‌اند. وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز گفته است که پس از تایید کامل فایزر، واکسیناسیون را برای ۱.۳ میلیون سرباز در حال خدمت آمریکا اجباری می‌کند.

این تایید در حالی صورت می‌گیرد که مبارزه آمریکا علیه دنیاگیری کرونا، دوباره شدت گرفته است. سویه دلتا به سرعت پخش می‌شود و پیشرفتی که آمریکا در نیمه اول سال در مقابل کرونا به دست آورده بود، به طرز چشم‌گیری کند شده است. در حال حاضر حدود ۸۵ میلیون شهروند آمریکا که واجد شرایط هستند، واکسن‌ نزده‌اند و دولت بایدن امیدوار است که این تصمیم اداره غذا و دارو حداقل بخشی از آن‌ها را تشویق به واکسیناسیون کند.

بایدن قرار است در ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر دوشنبه به وقت واشنگتن، طی یک سخنرانی تایید فایزر را جشن بگیرد. او در تویيتر نوشت: «اگر هنوز واکسن نزده‌اید، وقتش فرا رسیده.»

دکتر جنت وودکاک، رئیس موقت اداره غذا و دارو، با صدور بیانیه‌ای گفت: «میلیون‌ها نفر تا کنون واکسن کرونا را به صورت امن و امان دریافت کرده‌اند، اما می‌دانیم که برای برخی، تایید کامل اداره منجر به افزایش اعتماد لازم برای واکسیناسیون می‌شود. اقدام امروز، ما را یک قدم به تغییر جهت این دنیاگیری در آمریکا نزدیک‌تر می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایزر گفت داده‌های ۴۴ هزار شرکت‌کننده آزمایش‌ها در آمریکا، اتحادیه اروپا، ترکیه، آفریقای جنوبی، و آمریکای جنوبی را به اداره غذا و داروی آمریکا تحویل داده است. این شرکت گفت که این داده‌ها نشان می‌دهد که این واکسن ۹۱ درصد در جلوگیری از ابتلا به ویروس کارآمد است؛ کاهشی کوچک نسبت به کارآمدی ۹۵ درصدی مجموعه قبلی داده‌ها که در ماه دسامبر سال گذشته منجر به تایید اولیه واکسن به صورت اضطراری شده بود. فایزر گفت که علت این کاهش آن است که پژوهشگران حالا وقت بیشتری برای تشخیص افراد مبتلا داشته‌اند. 

اخیرا نظرسنجی‌ای از بنیاد خانوادگی کایسر (که در مورد رویکردهای مردم به مسائل مربوط به کرونا پژوهش می‌کند) نشان داد که در صورت تایید کامل یک واکسن،احتمال واکسن زدن ۳۰ درصد از واکسن‌نزده‌ها بیشتر می‌شود. 

استفاده از فایزر برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله هنوز تنها به صورت اضطراری تایید شده است و این شرکت مشغول جمع‌آوری داده‌های بیشتر برای تایید کامل است. اما تصمیم برای تایید واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال تا چند ماه دیگر گرفته نخواهد شد. تا کنون ۹۲ میلیون شهروند آمریکا (یعنی ۵۴ درصد کسانی که کاملا واکسینه شده‌اند)، فایزر زده‌اند، و بقیه آنان بیشتر واکسن مدرنا زده‌اند.

دکتر پیتر مارکز، مسئول ارشد واکسن‌ها در اداره دارو و غذا، گفت صدور جواز برای فایزر، روندی دقیق را گذرانده است که شامل بررسی صدها هزار صفحه اطلاعات پژوهشی موجود و بازدید از کارخانه‌های تولید واکسن بوده است. 

کارشناسان بهداشت و مقامات ایالت‌های مختلف آمریکا از این تصمیم استقبال کردند. دکتر ریچارد بسر، رئیس بنیاد رابرت وود و رئیس موقت سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، گفته بود تایید کامل واکسن در زمان بسیار مناسبی از راه رسیده است، چرا که سویه دلتا دارد در کشور بیداد می‌کند.

دکتر بسر تایید کرد که مدارس، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و هر جا که مردم زیر سقفی گرد می‌آیند، باید واکسینه بودن را برای تمامی حضار اجباری کنند. 

تصمیم بزرگ بعدی اداره دارو و غذا این است که دوزهای تقویتی واکسن را تایید کند، یا نه. دولت بایدن هفته گذشته گفت در صورت تایید این اداره، دوز تقویتی سوم را برای کسانی که فایزر و مدرنا زده‌اند، هشت ماه پس از دوز دومشان تزریق می‌کند. این روند قرار است از ماه آینده (۲۰ سپتامبر) آغاز شود. تزریق دوز سوم فعلا تنها برای افرادی تایید شده است که سیستم ایمنی‌شان دارای مشکل است، اما محاسبات احتمال ریسک در برابر مزایا، برای بقیه جمعیت متفاوت است. 

مقامات بهداشت دولت فدرال می‌گویند که واکسن‌های فایزر و مدرنا، که هر دو از فن‌آوری یکسانی استفاده می‌کنند، با گذشت زمان خاصیت خود را از دست می‌دهند. این نکته همزمان می‌شود با پخش سویه خطرناک دلتا، که به‌ویژه باعث می‌شود کسانی که واکسیناسیون خود را در آغاز سال کامل کرده بودند، در خطر ابتلا از جانب این سویه جدید باشند.

برخی کارشناسان بهداشتی اما می‌گویند برای تزریق دوز سوم تقویتی زود است. اینان معتقدند که داده‌های موجود نشان می‌دهد که برای تقویت افراد در مقابل بیماری شدید و بستری شدن، حتی در مواجهه با خطر ابتلا به سویه دلتا، دو دوز واکسن  کافی است. 

تصمیم مهم دیگر اداره دارو و إذا، در مورد واکسن مدرنا است که هنوز تایید کامل نشده است. این تصمیم تا چند هفته دیگر گرفته می‌شود. واکسن تک‌دوزی «جانسون و جانسون» هنوز برای تایید کامل درخواست نکرده است، اما انتظار می‌رود این درخواست را به زودی تسلیم مقامات رسمی کند.