درخواست قرار دادن طالبان در فهرست گروه‌های تروریستی بریتانیا

علت این درخواست وزارت کشور بریتانیا، نگرانی‌ها از پیوستن احتمالی شهروندان بریتانیایی‌ به طالبان است

اعضای گروه طالبان در یکی از معابر شهر کابل- Wakil Kohsar / AFP

وزارت کشور بریتانیا خواستار اضافه کردن طالبان به فهرست گروه‌های تروریستی ممنوعه در این کشور شد. علت این درخواست، نگرانی‌ها از پیوستن احتمالی شهروندان بریتانیایی‌ به گروه طالبان بوده است.

به گزارش روزنامه «دیلی تلگراف»، پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا، از مقام‌های این کشور خواسته است تا با افزودن طالبان به فهرست گروه‌های تروریستی، امکان محاکمه و تعقیب قضایی جهادگران بریتانیایی که به این گروه در افغانستان می‌پیوندند، آموزش می‌بینند و بعد به کشور بازمی‌گردند، را فراهم کنند. 

روزنامه «دیلی میل» روز یکشنبه، ۳۱ مردادماه، نوشت که سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا، «ام‌آی۵»، پس از سقوط کابل به‌دست طالبان در ۲۴ مرداد، درمورد افزایش خطر حملات جهادگرایان هشدار داده و خانم پتل «به‌شدت خشمگین» است که چرا درپی این هشدار، گروه طالبان تاکنون هنوز به‌صورت رسمی در کشور ممنوع و در فهرست گروه‌های تروریستی اعلام نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دیلی میل» به نقل از منابع آگاه نوشته است: «برخی به افغانستان می‌روند و طالبان آن‌ها را آموزش می‌دهد و ممکن است به کشور بازگردند و به حملاتی دست بزنند. بعضی دیگر هم ممکن است خانواده‌هایشان را با خودشان ببرند و در افغانستان و تحت حکومت اسلامی طالبان زندگی کنند.»

ممنوعیت و تروریستی تلقی‌شدن گروه طالبان در قوانین بریتانیا به این معنی خواهد بود که عضویت یا حمایت از این گروه برای شهروندان بریتانیا ۱۴ سال زندان به همراه خواهد داشت. 

کلنل ریچارد کمپ، فرمانده پیشین نیروهای بریتانیایی در افغانستان نیز روز شنبه هشدار داده بود که درپی تسلط نیروهای طالبان بر کشور افغانستان، باید سطح تهدید تروریستی در بریتانیا افزایش یابد و «شدید» اعلام شود. سطح تهدید ترویستی «شدید» مربوط به مواقعی است که مقام‌های اطلاعاتی کشور رخ دادن حمله تروریستی را «بسیار محتمل» ارزیابی کرده باشند.

کمپ گفت: «باتوجه به تهدید فوری جهادگرایان بریتانیایی که ممکن است از رویدادهای افغانستان  انگیزه و الهام بگیرند، دولت باید به‌طور جدی افزایش سطح تهدید بریتانیا و تمهیدات ضدتروریستی در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی و پلیس را در نظر داشته باشد.»

او افزود: «جهادگران در همه جا پیروزی طالبان را جشن گرفته‌اند. این امر به آن‌ها نیروی دوباره می‌‌دهد و به حمله تشویق و ترغیبشان می‌کند.» 

بیشتر از جهان