رد اعاده دادرسی وحید افکاری

باتوجه‌به اعمال غیرقانونی پیشین قوه قضائیه، خطر هرگونه اقدامی مانند آنچه بر سر نوید آمده، برای برادران افکاری نیز وجود دارد

از وضعیت حبیب و وحید افکاری همچنان خبری در دست نیست - twitter: @Bardya___

سعید دهقان، وکیل دادگستری و عضو اتحادیه بین‌المللی وکلا با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای لغو حکم اعدام در پرونده وحید افکاری اظهار داشت شعبه ٣٨ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی ما برای وحید افکاری را رد کرد. حتی اگر یکبار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند، دلایل قانونی آن‌قدر بود که اعاده دادرسی درباره رأیی با ٢٤ تناقض و ۳ دروغ پذیرفته شود. ۲۵ سال حبس فقط به استناد «علم قاضی»؛ بدون رعایت ماده ۲۱۱ قانون مجازات!

نوید و وحید افکاری در شهریور ۱۳۹۷ و حبیب برادر دیگر آنها، در آذرماه همان سال، به اتهام شرکت در اعتراضات علیه حکومت دستگیر شدند. پس از مدتی قتل یک مأمور نیروی امنیتی به آنها نسبت داده شد که از سوی وکلا و خود آنها رد شد. درخواست بازبینی فیلم‌های مداربسته نیز توسط قاضی رد شد تا این اتهام از نظر وکلای پرونده و افکارعمومی، بدون ادله کافی باشد.

دادگاه انقلاب شیراز نهایتاً در روز ۹ مرداد، نوید افکاری را به اتهام قتل یک مأمور امنیتی، به دو بار اعدام محکوم کرد و درحالی‌که پرونده بسیار مخدوش و شبهه‌ناک بود، وی را به طور شبانه و درحالی‌که به خانواده و وکیل وی اطلاع نداده بودند، اعدام کردند.

پس از صدور این رأی، چندین فایل صوتی و تصویری از سوی نوید افکاری، برادر و مادرش منتشر شد که ناعادلانه بودن روند رسیدگی به اتهامات و انجام شکنجه برای اخذ اعترافات را افشا می‌کرد.

با توجه به وجود آثار ضرب‌وجرح بر روی پیکر نوید افکاری و در پی اجرای ناگهانی حکم اعدام و دفن عجولانه او، شبهات بسیاری در مورد نحوه مرگ وی مطرح شده است. برخی از گمانه‌زنی‌ها از احتمال مرگ نوید افکاری بر اثر شکنجه خبر می‌دهد. این موضوع با عدم اجازه معاینه پزشکی قانونی و ریختن بتن بر روی مزار او، شدت یافته است.

صداوسیما با پخش تصاویر دوربین مداربسته مدعی شده بود که این قتل توسط برادران افکاری صورت گرفته است. این در حالی است که پیش از این، حسن یونسی، وکیل پرونده برادران افکاری، گفته بود که ویدئوی دوربین مداربسته، «مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه انقلاب شیراز حبیب افکاری را به ۵۴ سال زندان و وحید افکاری را به ۲۷ سال زندان محکوم کرده است. در گزارش عفو بین‌الملل که با ارائه اسناد مرتبط منتشر شده است، گفته می‌شود که علاوه بر شکنجه‌های مداوم و حبس طولانی‌مدت در سلول انفرادی «بدون پنجره»، آنان از دسترسی به تلفن، ملاقات با خانواده، و مراقبت پزشکی نیز محروم بوده‌اند.

از آن زمان، وحید و حبیب افکاری، برادران نوید افکاری در انفرادی به سر می‌برند و باتوجه‌به اقدام غیرقانونی پیشین قوه قضائیه، خطر هرگونه اقدامی مانند آنچه بر سر برادرشان آمده، برای آنها نیز وجود دارد.

در شکایتی که او نیز به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده بود، گفته شده است که بازجویان وزارت اطلاعات او را «مکرراً تحت شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی» قرار دادند تا علیه دو برادرش شهادت بدهد.

بر اساس این گزارش، مأموران اطلاعاتی با پوشاندن صورت حبیب با کیسه پلاستیکی، او را دچار «حس خفگی» کرده‌اند و در همان حال یکی از شکنجه‌گرها هم به او گفته است که اگر به مقاومت ادامه دهد، «بیضه‌هایت را هم می‌ترکانم.»