بایدن: خروج از افغانستان به عنوان تصمیمی عقلانی در تاریخ ثبت می‌شود

بایدن: اگر در افغانستان می‌ماندیم برندگان واقعی چین و روسیه بودند

جو بایدن-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه، ۲۲ اوت، همچنان به دفاع از کلیت تصمیم خود مبنی بر خروج از افغانستان و صلح با طالبان ادامه داد؛ این در حالی است که اکثر منتقدان ایالات متحده خشم خود را متوجه نحوه مدیریت این وضعیت کرده‌اند تا آنکه درباره خود خروج انتقادی داشته باشند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در نشستی خبری به انتقادهای مستمر از دولتش در این باره اشاره کرد که طی آخر هفته و بعد از سخنرانی روز جمعه او بیشتر هم شده است. در آن سخنرانی آقای بایدن ظاهرا بسیاری از واقعیات جاری در کابل را انکار کرده است.

آقای بایدن هنگام صحبت با خبرنگاران در روز یکشنبه گفت که اگر آمریکا سال‌های بیشتری به حضور نظامی و جنگ در افغانستان ادامه می‌داد، برندگان واقعی، دشمنان ایالات متحده در مسکو و پکن بودند .

آقای بایدن گفت: «فکر می‌کنم در تاریخ این ماجرا به عنوان تصمیمی منطقی، عقلانی و درست ثبت خواهد شد.»

او پرسید: «اگر شما در پکن یا در مسکو باشید آیا از خروج ما خوشحال خواهید بود؟ عجب.»

دفاعیات بایدن این بار کمی متفاوت از پاسخ‌هایی بود که او و مقام‌های ارشد دولتش طی هفته گذشته در واکنش به تصاویر هولناکی که در تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته پیش پخش شد، ارائه کرده بودند. در آن تصاویر شهروندان افغان، از جمله نوجوانانی بودند که در تلاش برای فرار از کشور از طریق آویزان شدن به هواپیمای نظامی در حال خروج ایالات متحده جان خود را از دست دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر حضور صدها افغان ناامید روی باند فرودگاه، به سرعت ارزیابی کاخ سفید در آخر هفته گذشته را رد می‌کرد که می‌گفت وضعیت در این کشور اصلا قابل قیاس با خروج نیروهای آمریکایی از سایگون نیست، قیاسی که اکنون فقط به طور رسمی گفته نشده است که قیاسی درست بود. همین امر باعث شد رئیس جمهوری طی چند روز گذشته چندین بار مصاحبه کند، چراکه دولت بایدن در حال تلاش برای کاهش میزان خسارات وارده به اعتبار خود است.

روز جمعه، رئیس جمهوری دوباره سعی کرد به آمریکاییان اطمینان خاطر دهد خروج افراد کاملا تحت کنترل است، در حالی که به اشتباه گفت القاعده هیچ حضوری در این کشور ندارد و تمام آمریکاییان می‌توانند بدون مواجهه با مانعی از سوی نیروهای طالبان به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای بروند.

مقام‌های ارشد او هم مجبور شدند روز یکشنبه از آن ادعاهای اشتباه دفاع کنند و گفتند ایالات متحده مورد به مورد در حال کمک به شهروندان آمریکایی است تا ایمن و سلامت به فرودگاه برسند.

به جز عدم تمایل به ضربه زدن به اعتماد عمومی به دولت اکنون سرنگون‌شده افغانستان، کاخ سفید توضیحات بیشتری ارائه نکرده است که چرا خروج هوایی شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر زودتر و قبل از تسخیر پایتخت به دست طالبان در هفته گذشته انجام نشده است.

روز یکشنبه آقای بایدن تا حدی به این سوالات پاسخ داد و به گونه‌ای ابهام‌آمیز گفت اگر عملیات خروج حتی یک ماه پیش و وقتی کابل در دست دولت افغانستان که تحت حمایت ایالات متحده بود انجام می‌شد، بازهم عملیاتی پرهرج‌ومرج بود.

آقای بایدن روز یکشنبه گفت: «خروج هزاران نفر از کابل فارغ از زمان شروع، وقتی آن را آغاز می‌کردیم، عملیاتی سخت و دردناک بود. این امر حقیقت دارد، چه این عملیات را یک ماه پیش یا یک ماه بعد انجام می‌دادیم. هیچ راهی وجود ندارد که این همه آدم را بدون مشکل و دردسر از کشور خارج کرد.»

© The Independent