احمد مسعود: برای صلح در افغانستان حاضرم از خون پدرم بگذرم

پسر قهرمان ملی افغانستان گفته است که مذاکرات با طالبان جریان دارد تا برای ایجاد حکومت همه‌شمول توافق شود

پنجشیر زادگاه احمدشاه مسعود است و تنها استانی در افغانستان است که از کنترل طالبان خارج است -Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

احمد مسعود در تازه‌ترین مصاحبه‌اش با روزنامه الشرق الاوسط که امروز، یکشنبه ۲۲ اوت، منتشر شد گفته است که مذاکره یکی از گزینه‌ها است و آماده است که با طالبان گفت‌وگو کند اما طالبان نمی‌تواند با زور تحمیل شود.

روزنامه الشرق الاوسط یکی از روزنامه‌های پرنفوذ جهان عرب است و مراکز اصلی آن در لندن و جده قرار دارند.

احمد مسعود در این مصاحبه گفته است: «ما آماده‌ایم که با طالبان گفت‌گو کنیم. ما در تماس با این گروهیم و نمایندگان دو طرف با یکدیگر چندین بار ملاقات کرده‌اند.»

آقای احمد مسعود به روزنامه الشرق الاوسط گفته است که حاضر است از خون پدرش برای برقرار صلح و ثبات در افغانستان بگذرد.

فرمانده احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان و پدر احمد مسعود در ۹ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به دست القاعده با همکاری طالبان در یک حمله انتحاری در خواجه بهاالدین استان تخار افغانستان ترور شد.

احمد مسعود همچنین گفته است: «اگر آن‌ها (طالبان) صلح می‌خواهند با ما گفت‌وگو و کار کنند. ما همه افغان هستیم و صلح برقرار خواهد شد.»

او در مورد همکاری با طالبان می‌گوید: «ما آماده‌ایم که یک حکومت فراگیر ملی با طالبان را از راه مذاکرات سیاسی شکل دهیم، اما آنچه که برای ما قابل قبول نیست تشکیل حکومت تندرو در افغانستان است. این نوع حکومت تهدیدی جدی نه‌تنها برای افغانستان، بلکه برای تمام منطقه و جهان خواهد بود.»

روز گذشته، شنبه ۲۱ اوت، رهبری طالبان اعلام کرد که احمد مسعود با طالبان بیعت کرده است اما مشاور احمد مسعود به سرعت این خبر را تکذیب کرد و گفت که آن‌ها با طالبان صحبت کرده‌اند، اما بیعت نکرده‌اند.  

احمد مسعود از مخالفان سرسخت سیستم حکومتی متمرکز است و بارها از حکومت غنی در این رابطه انتقاد کرده است. به نظر آقای مسعود بهترین راه حل برای معضل افغانستان، سیستم غیر متمرکز و توانمندسازی منطقه‌ای بدون به مخاطره انداختن تمامیت ارضی کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مسعود در این مصاحبه در مورد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، نیز اظهار نظر کرده است. او با انتقاد از غنی می‌گوید: «علاوه بر فساد، آقای غنی ماموریت تفرقه قومی را نیز پیش می‌برد که سبب نفاق در بین افغان‌ها شده بود.»

از دید احمد مسعود، اشرف غنی میلیاردها دلاری را که جهان همه‌ساله به کابل می‌داد نابود کرد. او گفته است با وجود اینکه میلیاردها دلار به افغانستان سرازیر شد، بیشتر مردم این کشور هنوز زیر خط فقر قرار دارند. فقط چند سیاستمدار صاحب میلیون‌ها دلار شدند.»

پس از تصرف تمامی استان‌‌های افغانستان به دست طالبان در هفته گذشته، احمد مسعود در پنجشیر در برابر این گروه اعلام مقاومت کرد.

 پنجشیر در ۱۲۰ کیلومتری شمال‌ شرق کابل قرار دارد و به دلیل صعب‌العبور بودن آن، طالبان نتواسته این منطقه را تصرف کند.

اکنون اغلب مقام‌های امنیتی و امرالله صالح،‌ معاون نخست ریاست‌جمهوری ساقط شده در پنجشیر دور احمد مسعود جمع شده‌اند و از موضع او در مورد مقاومت در برابر طالبان حمایت کرده‌اند.

اما احمد مسعود بارها هم‌زمان با اعلام مقاومت تاکید کرده است که حاضر است با طالبان صلح کند مشروط بر اینکه طالبان با ایجاد یک حکومت فراگیر ملی که در آن همه اقوام و اقلیت‌ها سهم داشته باشند و نظام مبتنی برا ارزش‌های حقوق بشر باشد، توافق کند.

آگاهان سیاسی می‌گویند اگر طالبان حاضر به ایجاد حکومت فراگیر ملی که اکنون گفت‌وگو در مورد آن در سطوح مختلف جریان دارد نشود، تمام مخالفان طالبان به دور احمد مسعود جمع خواهند شد و مقاومت سختی را در برابر طالبان شکل خواهند داد.