محمد صلاح از لیورپول می‌رود؟

اشتیاق صلاح برای پیشرفت و میل به اینکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ شناخته شود، باعث پایداری چشمگیرش شده است

محمد صلاح ۲۹ ساله، در مجموع در ۲۰۴ بازی ۱۷۱ گل برای لیورپول زده است - JUSTIN TALLIS / AFP

عددها را می‌شناسد و همیشه دنبال رکورد زدن است. تعهد محمد صلاح به هنر فوتبال چیزی فرای گیج کردن مدافعان، ایجاد فضا و فرصت برای هم‌تیمی‌ها یا حفظ وضعیت عالی جسمی و تکرار جدیتی که در بازی‌ها می‌بینیم در زمین‌ تمرین است. 

این بازیکن تیم ملی مصر اهل مطالعه است و همیشه داده‌هایی راجع به آمار خود و همچنین آمار مهاجمان گذشته و حال را دنبال می‌کند. این راهی است برای مطرح کردن خودش جلو بهترین‌ها؛ تلاشی برای اینکه هرگز به دست‌یافته‌های کنونی‌اش راضی نماند.

اشتیاق صلاح برای پیشرفت و میل به اینکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ شناخته شود باعث پایداری چشمگیرش شده است. چهار گل دیگر که بزند به صد گل برای لیورپول در لیگ برتر می‌رسد و آن هم با تنها ۱۴۶ بازی که باعث می‌شود تعداد گل‌زدنش هم‌گام با راجر هانت افسانه‌ای باشد که تازه او بعضی از گل‌هایش را در دسته دوم قدیم زده بود.

آیان راش، رابی فولر، بیلی لیدل هیچ یک از این غول‌ها نزدیک چنین رکوردی هم نشده‌اند.

در دوره معاصر تعداد بالای گل‌زنی آقای صلاح قابل مقایسه با تی‌یری آنری، سرجیو آگوئیرو و هری کین است و این در حالی است که صلاح مهاجم جناح راست بوده و نه مهاجم اصلی.

این فوتبالیست ۲۹ ساله در مجموع در ۲۰۴ بازی ۱۷۱ گل برای لیورپول زده است که این رقم وقتی بی‌نظیرتر می‌شود که یادمان باشد که در بسیاری مواقع چون مدافعان او را احاطه کرده‌اند، ثبت گل به هم‌تیمی‌هایش رسیده است.

بله، این رمز و راز نیست:‌ صلاح درخششی استثنایی در انجام سخت‌ترین کار فوتبال را دارد. اینقدر درخشان است که امر بی‌نظیر را به امر عادی تبدیل کرده و در نتیجه میزان تحسینی که دریافت می‌کند پایین آمده است. 

البته نه در لیورپول. صلاح پادشاه کرکبی و آنفیلد است و جایگاهش را در این می‌بینیم که این باشگاه به سوی بستن گران‌قیمت‌ترین قرارداد تاریخش با او می‌رود و البته مذاکرات در مورد تمدید قراردادش نیز هنوز در جریان است.

جوی آرام بر این مذاکرات حاکم است. قرارداد کنونی صلاح در سال ۲۰۲۳ تمام می‌شود. او راضی و خوشحال است و در شرایطی عالی قرار دارد، همان‌طور که از او انتظار می‌رود. منابع آگاه درون لیورپول می‌گویند بیش از همیشه شوق بازی برای این تیم را دارد.

اما مدیر برنامه‌های این ستاره، رامی عباس، عادت دارد نزد سران باشگاه ارزش صلاح را یادآوری کند در حالی که هرگز نیازی به این کار نیست. البته که تلاش برای گرفتن بیشترین رقم ممکن برای این دارایی باارزش وظیفه او است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان هفته گذشته که شاهد بازی خیره‌‌کننده صلاح مقابل نورویچ بودیم آقای عباس توییت کرد که «امیدوارم که این بازی را نگاه کرده باشند»؛ پیغامی که معلوم بود مخاطبش کسی نیست جز گروه ورزشی «فِنوی»، شرکت مالک لیورپول.

در فصل‌های گذشته تهدیدهای نرم به شکل‌های دیگری ظاهر می‌شدند. اقدامات رسانه‌ای صلاح (که به تقاضای خودش محدود به حداقلی از تکالیف قراردادی است و بسیار کمتر از بقیه بازیگران ارشد لیورپول) گسترش یافته و شامل گفت‌وگوهای اختصاصی با نشریات مطرح اسپانیا و فرانسه شده است. 

هدف از این کار هموار کردن راه برای حرکتی بزرگ بود و در ضمن روشی در جریان مذاکره با باشگاه لیورپول.

برخی در پی این بودند که این پدیده چپ‌پا را به ستاره اصلی رئال مادرید در دوره پس از کریستیانو رونالدو تبدیل کنند اما اسپانیایی‌ها با خرجی گران دنبال ایدن هازارد رفتند.

این ایده که صلاح شاید عازم برنابئو یا بارسلونا شود پیشتر همچون سلاحی مورد استفاده قرار گرفته بود اما اکنون دیگر این نبرد به شلیک گلوله هم رسیده است. باشگاه بارسلونا ۱.۱۵ میلیارد پوند بدهی دارد و تنها پس از آن توانست بازیکنان جدیدی به خدمت بگیرد که جرارد پیکه با کاهش چشمگیر دستمزدش مواجه شد. این تیم قادر به حفظ بزرگ‌ترین بازیکن نسل حاضر نشد و در موقعیتی قرار ندارد که این همه خرج فردی با سن، شهرت و هزینه کوتاه‌مدت‌ صلاح بکند.

در تابستان سال گذشته (۲۰۲۰) شاهد بودیم که رئال مادرید برای نخستین بار از سال ۱۹۸۰ تاکنون بازیکن جدیدی به خدمت نگرفت. در پنجره کنونی تنها بازیکن جدیدشان دیوید آلابا است که با قرارداد آزاد آمده تا جای سرجیو راموس را بگیرد. تلاش مستاصلانه فلورنتینو پرز برای از گور در آوردن «سوپر لیگ» گواه روشن وضع فاجعه‌بار مالی دو تیم بزرگ لا لیگا است. 

جیب‌های پاری سن ژرمن با پول قطری‌ها پر شده و هرگز خالی نیست اما آن‌ها لیونل مسی را در مرکز پروژه خود قرار داده‌اند و دو طرفش را نیمار و کایلیان امباپه گرفته‌اند. حتی اگر آخری قرارداد جدیدی امضا نکند و تیم را ترک کند، پاری سن ژرمن در پی ستاره‌های دیگر است مثلا پل پوگبا.

قدرت پولی اصلی در انگلستان جمع شده: در این‌جا منچستر سیتی،‌ چلسی و به میزان کمتری از این دو، منچستر یونایتد، امکان این‌ را دارند که رقم‌های سرسام‌آوری خرج بازیکنان بزرگ کنند.

گزینه‌های موجود برای بازیکنان بزرگ به سرعت در حال کاهش است. 

لیورپول درون ساختار خود بسته‌ای قدر به صلاح پیشنهاد خواهد داد. رقم اولیه شاید به اندازه حقوق هفته‌ای ۳۸۵ هزار پوند کوین دی بروینه یا ۳۷۵ هزار پوندی دیوید دی گیا نباشد اما صلاح می‌تواند به گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاهش تبدیل شود و فراتر از آن به یک ستاره‌ بی‌نظیر تاریخی در نهادی ماندگار.

این بازیکن مصری (که در دسترس بودنش همانقدر چشمگیر است که قدرت بی‌همتایش در مقابل دروازه) شایسته این است که درآمد بالایی داشته باشد. او در ضمن شایسته میراثی است که در خور شاهکارهایی باشد که از زمان آمدن به لیورپول از رم در سال ۲۰۱۷ رقم زده است. 

هیچ دلیلی نیست که این دو هدف نتوانند در لیورپول به تحقق توامان برسند؛ چرا که همین‌جا بود که صلاح به کشف گستره کامل قدرت‌های خود رسید.

© The Independent

بیشتر از فوتبال