بلندترین قله سوئد آب رفت

قله جنوبی کوهستان کبنه‌کایزه زمانی با ارتفاع ۲هزار و ۱۱۸ متر، بلندترین قله سوئد بود

طبق تحقیقات کنونی پژوهشگران دانشگاه استکهلم، ارتفاع این قله جنوبی نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲ متر کاهش یافته است - Carl LUNDBERG / AFP

‌پژوهش‌گران تغییرات زیست‌محیطی سوئد هشدار داده‌اند که ذوب یخچال‌های طبیعی در حال کاستن بیشتر از ارتفاع قله‌ای است که زمانی بلندترین قله آن کشور بود، و این پدیده را نشان‌گر ژرفای تاثیرات منفی گرمایش زمین در این بخش از جهان دانسته‌اند.

قله جنوبی کوهستان کبنه‌کایزه زمانی با ارتفاع ۲هزار و ۱۱۸ متر، بلندترین قله سوئد بود. اما محققان در اوت ۲۰۱۸ متوجه شدند که یک سوم یخچال‌های طبیعی آن از بین رفته است و در نتیجه، ارتفاع آن از قله‌ای واقع در شمال همان کوهستان کم‌تر شده است.

طبق تحقیقات کنونی پژوهشگران دانشگاه استکهلم، ارتفاع این قله جنوبی نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲ متر کاهش یافته است.

به گفته این محققان، ارتفاع کنونی این قله به پایین‌ترین حد از آغاز ارتفاع‌سنجی در دهه ۱۹۴۰ رسیده است و ذوب یخچال‌های طبیعی، سرنخی از گستردگی افزایش دما در سوئد بر اثر گرمایش زمین، به دست می‌دهد.

در بیانیه آنان آمده است: «طبق ‌اندازه‌گیری ۷ اوت ۲۰۲۰، ارتفاع این قله جنوبی ۲ هزار و ۹۶ متر و ۵۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح دریا بود(سپس در اواسط سپتامبر نیم متر دیگر کاهش یافت). بنابراین میزان ذوب در سال گذشته نزدیک به دو متر بوده است. طبق آمار جدید ایستگاه تحقیقاتی تارفالا، پارسال  ارتفاع قله جنوبی بلندترین کوهستان سوئد کبنه‌کایزه با حدود دو متر کاهش، به ۲ هزار و ۹۶ متر و ۶۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح دریا رسید که از آغاز ارتفاع‌سنجی در دهه ۱۹۴۰ ، کم‌ترین ارتفاع آن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ در مجله «جئوگرافیسکا آنالر: مجموعه الف، جغرافیای فیزیکی» انتشار یافته است، آهنگ نابودی یخ در کوهستان‌های سوئد و میزان گرمایش در آن کشور، با یکدیگر هماهنگ است.

پر هلموند، استاد ارشد یخچال‌شناسی که برای اندازه‌گیری‌های بیش‌تر در ایستگاه تحقیقاتی تارفالا حضور داشت، می‌گوید:«تغییر ارتفاع قله‌ها می‌تواند نمود روشنی از واکنش یخچال‌های طبیعی در برابر گرمایش اقلیم در سوئد باشد. امروز که کوه‌نوردان به این قله صعود کردند، از بخش همواری به نام « پیش‌قله» گذشتند که در اوایل دهه ۲۰۰۰ وجود نداشت.

در بیانیه هلموند آمده است: «ارتفاع قله ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر از سال ۲۰۲۰ کم‌تر است. اما طول قسمت پیش‌قله ۱ متر و ۲۰ سانتی‌متر افزایش یافته است.»

به گفته این محققان، ارتفاع این قله به علت افزایش دمای هوا و تغییر شرایط وزش باد همچنان کاهش می‌یابد و با تغییراتی که در پیدایش رانه‌ها رخ می‌دهد، انباشتگاه برف در کوهستان‌ نیز هر سال دچار تغییر می‌شود.

از سال ۲۰۲۰ ضخامت کل رانه‌ها میانگین ۵۰ سانتی‌متر کاهش یافته است که معادل حدود ۲۶ هزار تن آب است.

طبق گزارش هفته پیش هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل (آی‌پی‌سی‌سی)، بیش از ۲۳۰ محقق از ۶۴ کشور جهان هشدار داده‌اند که ذوب یخچال‌های طبیعی جهان در ۲ هزار سال گذشته بی‌سابقه بوده است، و در قرن‌های آینده نیز کاهش اندازه پوشش یخی کره زمین ادامه خواهد داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان