جهان در آستانه یک فاجعه زیست‌‌محیطی است

هشدار کمیته بین‌دولتی تغییرات آب‌و‌هوایی درباره گرمایش زمین، خشکسالی‌ها، سیلاب‌ها، ذوب شدن یخچال‌ها و آتش‌سوزی جنگل‌ها

آتش‌سوزی‌های ایالات‌متحده، کانادا، یونان و ترکیه از کنترل خارج شده است - ANGELOS TZORTZINIS / AFP

صدها دانشمند برجسته درباره بحران اضطراری آب‌وهوا در جهان هشدار دادند و پیش‌بینی کردند که در صورت ادامه روند کنونی، تغییرات آب‌و‌هوایی در دهه‌های آینده افزایش یابد. در این گزارش علاوه بر گرمایش زمین و انتشار گازهای گلخانه‌ای، درباره پیامد آتش‌سوزی جنگل‌ها، سیلاب‌های ویرانگر و ذوب شدن یخچال‌های نیز هشدار داده شده است.

تازه‌ترین یافته‌های پژوهشی کمیته بین‌دولتی تغییرات آب‌وهوایی در سازمان ملل (IPCC)، نشان می‌دهد که جهان در آستانه یک فاجعه بالقوه زیست‌ محیطی قرار دارد.
این گزارش حاصل هشت سال پژوهش صدها نفر از دانشمندان محیط زیست است که یافته‌های آن پیش از اجلاس ماه نوامبر (۲۰۲۱)، برای تصمیم‌گیری درباره آینده کره زمین در اختیار دولت‌ها قرار خواهد گرفت. اجلاس بلندپایه سازمان ملل درباره آینده زمین ماه نوامبر۲۰۲۱ در گلاسکو برگزار می‌شود.
در این گزارش که کمیته بین‌دولتی تغییرات آب‌وهوایی، آن «یک واقعیت» خوانده است، تغییرات پیش روی کره زمین در دهه‌های آینده و نیز پیامدهای آن را بررسی کرده است.

نخستین گزارش این کمیته در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و گزارش اوت ۲۰۲۱، ششمین گزارش این کمیته درباره تغییرات آب‌و‌هوایی و محیط زیست به شمار می‌رود.
در گزارش پیشین که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای جلوگیری از افزایش دمای هوا هشدار داده شده بود و  گزارش فعلی تشدید روند آتش‌سوزی در جنگل‌ها و سیل‌های ویرانگر را گوشزد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان تاکید کرده‌اند در صورتی‌ که اقدام موثری برای مقابله با پیامدهای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی انجام نشود، مواردی مثل آتش‌سوزی جنگل‌ها به یک مسئله عادی تبدیل می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای عامل اصلی گرم شدن دمای زمین است و در صورت ادامه این روند، در ۲۰ سال آینده دمای کره زمین یک و نیم تا حتی دو سانتی‌گراد دیگر نیز بالا می‌رود.

دانشمندان همچنین تاکید کردند که کاهش شدید کربن و انتشار گازهای گلخانه‌ای، تغییرات آب‌وهوایی را محدود می‌کند و کیفیت هوا را بهبود می‌دهد اما درعین‌حال ۲۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد تا دمای جهان تثبیت شود.

گزارش این کمیته فقط تغییرات آب‌وهوایی را شامل نمی‌شود و درباره مواردی همچون خشکسالی‌ها، سیلاب‌ها، ذوب شدن یخچال‌ها، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز هشدار داده است.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، فقط در چند هفته گذشته سیل در اروپا، چین و هند ویرانی به بار آورده، دودهای سمی سیبری را پوشانده و آتش‌سوزی‌های ایالات‌متحده، کانادا، یونان و ترکیه از کنترل خارج شده است.

کمیته بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی از دولت‌ها خواسته است که برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی اقدام‌های موثر انجام دهد.

گزارش پیشین این کمیته که در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد، به تصویب پیمان‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ انجامید که ۱۹۵ کشور جهان آن را امضا کردند و متعهد شدند برای کاهش گازهای گلخانه‌ای وارد عمل شوند.

بیشتر از جهان