اخراج شهرداران کُرد و نگرانی از سرکوب مخالفان در ترکیه

وزیر کشور ترکیه: انعطاف نشان دهیم ۱میلیون پناهجو به اروپا سرازیر خواهند شد

بازگشت اجباری پناهجویان سوری از ترکیه به سوریه

Ozan KOSE / AFP

وزیر کشور ترکیه به شهردار استامبول و سایر منتقدان دولت هشدار داده است که در مورد اخراج مقامات منتخب بخش کردنشین شمال شرق کشور، خاموش بمانند. این هشدار به نگرانی ها در مورد سرکوبی بالقوه شهرداران مخالف دولت که به تازگی با رای مردم به قدرت رسیده اند، دامن زده است.

سلیمان سویلو در جلسه‌ای طولانی با خبرنگاران بین المللی از تصمیم جنجالی دولت ترکیه برای تعلیق سه شهردار منتخب کُرد و جایگزینی آن ها با سه مقام منتصب در روز دوشنبه دفاع کرد. او این اقدام را مقابله با حزب منحله و جدایی طلب «کارگران کردستان» (پ ک ک) و از نظر قانونی موجه خواند. حزب «کارگران کردستان» به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست سیاه قرار دارد. 

این اقدام با انتقادهای گسترده از جمله از طرف اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، روبرو شده است که اخیرا به این سمت انتخاب شده است. او که مخالف دولت آقای اردوغان است، در توئیتی نوشت: «نادیده گرفتن اراده مردم غیرقابل قبول است».   

گروه های کثیری از مردم در اعتراض هایی که به دنبال تعلیق شهرداران کُرد برپا شد، بازداشت شده اند. پلیس تظاهرکنندگان را با گلوله لاستیکی و گاز اشک آور هدف قرار داد.

ایندیپندنت از آقای سویلو پرسید که آیا مقاماتی که از شهرداران اخراجی حمایت می کنند هم به همدردی با گروه های تروریستی متهم می شوند؟ در پاسخ، وزیر کشور ترکیه، که بر دولت های محلی نظارت دارد، این انتقادات را به عنوان موضع گیری های سیاسی رد کرد.

او گفت: «شهرداران تا چه حد باید در اظهارنظرهای سیاسی شرکت کنند»؟

«توصیه من به آن ها این است که باید به کار خودشان برسند و نباید اظهارنظرهای مسخره در مورد چیزهایی بکنند که نمی فهمند».

اخراج شهرداران کرد تنها چند ماه پس از انتخاب آقای امام اوغلو صورت گرفته که در ماه ژوئن بر رقیب خود که طرفدار دولت بود، پیروز شد. آقای امام اوغلو سه ماه پیش از آن، در۳۱ ماه مارس، با فاصله اندکی بر رقیب خود که طرفدار دولت بود پیروز شد، اما این پیروزی در اقدامی که صحنه سیاسی ترکیه را لرزاند، تحت فشارهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور، باطل شد. آقای امام اوغلو در سیاست های مخالف دولت به عنوان یک ستاره تلقی می شود و این نگرانی وجود دارد که آقای اردوغان مانع پیشرفت بیشتر او شود.

آقای امام اوغلو و شهردار آنکارا، پایتخت، که او هم مخالف دولت است به ۲۵ سال حکومت حزب آقای اردوغان در این دو شهر ترکیه پایان دادند.

چیدِم توُکِر، تحلیلگر ترک در روزنامه «سوزکو» می نویسد: «چه کسی می تواند بگوید اخراج شهرداران کُرد تهدیدی برای سایر شهرداری هایی که توسط مخالفین دولت اداره می شود، نیست»؟

حتی احمد داوود اوغلو و عبدالله گل، مقامات بلند پایه پیشین و متحدان آقای اردوغان و نیز از جمله بنیانگذاران حزب حاکم «عدالت و توسعه» از اخراج شهرداران کُرد به عنوان اقدامی غیر دموکراتیک انتقاد کرده اند.

تیم آقای سویلو اسنادی را منتشر کرده است که در آن جرایم عدنان سلجوق میرزاکلی، یکی از دو شهردار دیاربکر، احمد ترک، شهردار ماردین و بدعا اوزگوکچه شهردار وان، تشریح شده است. همه آن ها که از اعضای حزب «دموکراتیک خلق» هستند، در انتخابات ۳۱ مارس بر نامزد های انتخاباتی معتمد دولت پیروز شدند.

آقای سویلو اخراج و پیگیری قانونی مقامات منتخب ترکیه را به اقدامات دولت مرکزی اسپانیا علیه مقامات منتخب باسک و کاتالونیا تشبیه کرد، که به جنبش های جدایی طلب پیوستند.

او گفت:«هرچند اقدام خشونت باری وجود ندارد، اما ۱۲ مقام کاتالونیایی به جرم تخطی از قانون اساسی و توسل به خشونت و نافرمانی، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند». 

آقای سویلو در جلسه مطبوعاتی با خبرنگاران که سه ساعت و نیم طول کشید به نگرانی های ترکیه در مورد پناهجویان و مهاجرانی اشاره کرد که همچنان  به مرزهای ترکیه سرازیر می شوند.

او در یک ویدئوی شش دقیقه ای نمونه هایی از موفقیت برخی از ۴ میلیون پناهجوی سوری در ترکیه را نشان داد، اما در عین حال خاطرنشان کرد که ترکیه در ۱۸ سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار در راه جذب مهاجر از کشورهای همسایه و دیگر کشورها هزینه کرده، و اکنون در یک توافق ۶ میلیارد دلاری با اتحادیه اروپا، ۷۰ درصد بودجه نگهبانان ساحلی را صرف جلوگیری از رسیدن مهاجران به خاک اروپا می کند. 

او غرب را متهم کرد که برای کمک به ترکیه به اندازه کافی تلاش نمی کند تا با مساله مهاجران برخورد کند و افزود غرب در ایجاد بی ثباتی در کشورهایی که جنگ و مشکلات اقتصادی گریبانگیرشان است و موجب مهاجرت مردمشان می شود، سهم دارد. 

آقای سویلو گفت: «اگر می خواهید، ما می توانیم در حفاظت از مرزها قدری بیشتر انعطاف بخرج دهیم؛ خواهید دید در مدت بسیار کوتاهی یک میلیون مهاجر وارد اروپا می شوند. این یک تهدید نیست بلکه توضیح یک معضل است».   

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent