ملا برادر وارد کابل شد

این نخستین سفر ملا برادر پس از سقوط افغانستان به دست طالبان است

ملا عبدالغنی برادر یکی از چهار رهبر بنیان‌گذار طالبان است و در زمان حکومتداری این گروه، وزیر دفاع بود-KARIM JAAFAR / AFP

ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رئیس‌دفتر سیاسی این گروه در قطر، امروز وارد کابل، پایتخت افغانستان، شد.

این نخستین سفر یک مقام بلندپایه طالبان به کابل است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه ملا برادر با رهبران سیاسی افغانستان دیدار و در مورد تشکیل نظام آینده افغانستان بحث خواهد کرد. 

 ملا برادر روز سه‌شنبه گذشته از قطر به قندهار رفته بود.

هفت روز از تسلط کامل افغانستان به دست طالبان می‌گذرد، اما تاکنون مشخص نشده است که چه کسی در راس نظام جدید در افغانستان خواهد بود.

چند روز پیش ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی پیشین طالبان و وزیر اطلاعات و فرهنگ فعلی این گروه در اولین نشست خبری خود اعلام کرد که طالبان مشغول رایزنی برای تشکیل حکومت آینده است.

در همین حال دکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با رهبران طالبان در تماس‌‌ هستند تا نظام آینده کشور که طالبان در راس آن خواهد بود یک نظام فراگیر ملی باشد که در آن تمام اقوام، اقلیت‌ها و زنان سهم داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد آمدن ملا برادر به افغانستان به روند تشکیل حکومت طالبان سرعت ببخشد. 

پیشتر نیز خلیل‌الرحمن حقانی، عضو ارشد گروه طالبان با عبدالله عبدالله و حامد کرزی در مورد نظام آینده گفت‌وگو کرده بود.

ملا عبدالغنی برادر یکی از چهار رهبر بنیان‌گذار طالبان است و در زمان حکومتداری این گروه وزیر دفاع بود. در سال ۲۰۱۱ از سوی پاکستان بازداشت شد و در سال ۲۰۱۸ به منظور پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان آزاد شد و ریاست دفتر طالبان در قطر را به عهده گرفت.

ملا عبدالغنی برادر توافقنامه صلح بین ایالات متحده ‌آمریکا و طالبان را امضا کرد که برا اساس آن تمامی نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند و در عوض طالبان روابط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کند.