تلاش‌ها برای ایجاد حکومت فراگیر ملی در افغانستان ادامه دارد

یک عضو ارشد طالبان گفته است که نظام آینده افغانستان دموکراسی نخواهد بود و کشور را یک شورای تصمیم‌گیری اداره خواهد کرد

پس از سقوط دولت افغانستان به دست طالبان، نظام جمهوری ساقط شده است. اکنون رهبران طالبان در مورد تشکیل حکومت آینده رایزنی می‌کنند- حساب توییتری حامد کرزی

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان، در دیدار با حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور، درباره وضعیت موجود و برقراری ثبات در افغانستان گفت‌وگو کرد.

در حساب توییتر حامد کرزی این دیدار چنین گزارش شده است: «دکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، و حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، قبل از ظهر روز پنجشنبه با منصور احمد خان،‌ سفیر پاکستان، ملاقات کردند. در این ملاقات در مورد اوضاع جاری کشور و روند سیاسی همه شمول دارای مشروعیت ملی و بین‌المللی صحبت شد.»

تلاش‌ها از هرسو برای تشکیل حکومتی فراگیر جریان دارد. پس از سقوط دولت افغانستان به دست طالبان، نظام جمهوری ساقط شد و اکنون رهبران طالبان برای تشکیل حکومت آینده رایزنی می‌کنند.

منابع مختلف تایید می‌کنند که نظام آینده افغانستان دموکراسی نیست؛ بلکه نظامی خواهد بود که در راس آن یک شورای تصمیم‌گیرنده قرار خواهد داشت. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، این شورا کشور را اداره خواهد کرد و در راس آن ملا هبت‌الله، رهبر طالبان، قرار دارد.

وحیدالله هاشمی، از اعضای بلندپایه طالبان، در مورد روش کار این شورا به رویترز گفته است: «همانطور که شما رئیس‌جمهوری دارید، ما هم رئیس شورا داریم که او را «رئیس‌الوزرا» می‌نامیم. ما چند وزیر خواهیم داشت که همه وزرا را این شورا و رئیس شورا منصوب می‌کند. امیرالمومنین (معروف به مولوی هبت‌الله آخوندزاده) رهبر ما است. او رهبر مذهبی است و سیاست بخشی از دین است. او تنها نقش رئیس‌جمهوری ندارد بلکه نقشی برجسته‌تر از رئیس‌جمهوری دارد. ما یک نفر خواهیم داشت، شاید معاون، که او نقش رئیس‌جمهوری را ایفا می‌کند.»

در همین حال، رهبران سیاسی افغانستان مانند کریم خلیلی، محمد محقق، یونس قانون، میررحمان رحمانی با مقام‌های کشورهای منطقه در ‌مذاکره‌اند تا از نفوذ آن‌ها برای جلوگیری از انحصار قدرت در دست طالبان استفاده کنند؛ هرچند با روی کار آمدن طالبان این مقام‌ها دیگر قدرت و توانایی پیشین را ندارند و برای قبولاندن خواسته‌های خود، هیچ اهرم فشاری در اختیارشان نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت فراگیر ملی موردنظر این گروه نظامی است که در آن رهبران سیاسی تمام اقوام و گروه‌های مختلف از جمله اقلیت‌های مذهبی و زبانی و زنان نقش داشته باشند. در این نظام تمام ارزش‌های حقوق بشری و موازین بین‌المللی از جمله حقوق و آزادی‌های فردی و حقوق زنان به رسمیت شناخته می‌شود.

این گروه پس از دیدار با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، و ژنرال جاوید قمر باجو، رئیس کل ارتش، و دیگر مقام‌های ارشد پاکستان روز پنجشنبه به ترکیه رفتند.

پاکستان یکی از کشورهای تاثیرگذار بر طالبان است و تلاش‌های این کشور می‌تواند برنظام آینده افغانستان موثر باشد.

بر اساس گزارش‌ها، رهبران پاکستان در دیدار با رهبران سیاسی افغانستان که هم‌زمان با سقوط کابل به پاکستان سفر کردند، از طرح ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان حمایت کرده و سفر روز پنجشنبه منصور احمد خان نیز در همین راستا گزارش شده است.

طالبان با سرعتی بی‌سابقه تمام استان‌های ‌افغانستان به جز پنجشیر را در کمتر از سه هفته تصرف کردند و شش روز پیش (یکشنبه) به کابل وارد شدند. تنها ساعتی پیش از ورود افراد طالبان، اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، به همراه برخی از افراد نزدیک به خود مانند فضل محمود فضلی، رئیس پیشین اداره امور و حمدالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان، گریخت و به امارات متحد عربی پناهنده شد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، سفارت روسیه در کابل اعلام کرده است که آقای غنی با چمدان‌هایی پر از دلار از افغانستان فرار کرده است. بر اساس گزارش دیلی میل، اشرف غنی ۱۶۹ میلیون دلار با خود برده است.

در همین حال احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، از شکل‌گیری مقاومت در برابر طالبان در استان پنجشیر خبر می‌دهد.