عضو ارشد طالبان به رویترز: نظام حکومتی افغانستان دموکراسی نخواهد بود

«قانون شریعت است و بس»

Javed Tanveer / AFP

یک عضو ارشد طالبان می‌گوید افغانستان یک دموکراسی نخواهد بود و حال که این گروه کشور را به کنترل خود درآورده است، تحت یک شورای حکومتی اداره خواهد شد و احتمالا رهبر طالبان، هبت‌الله آخوندزاده، در رأس آن خواهد بود.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در یک گزارش اختصاصی نوشت که وحیدالله هاشمی در گفت‌وگو با این خبرگزاری، همچنین گفته است که گروه طالبان از خلبان‌ها و سربازان نیروهای مسلح افغانستان خواهد خواست به این گروه بپیوندند.

این عضو بلندپایه طالبان که به حلقه تصمیم‌گیری در این گروه دسترسی دارد، در این گفت‌وگو ساختار قدرتی را ترسیم می‌کند که مشابه آن چیزی است که این گروه در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ و پیش از حمله آمریکا، در افغانستان بنا کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وحیدالله هاشمی همچنین به رویترز گفته است که آخوندزاده، رهبر فعلی طالبان، نقشی فراتر از رئیس شورای حکومتی، که شبیه مقام ریاست جمهوری است، بر عهده خواهد داشت و شاید معاون او به عنوان رئیس شورا فعالیت کند.

رهبر طالبان سه معاون دارد؛ مولوی یعقوب (پسر ملاعمر)، سراج‌الدین حقانی (رهبر شبکه حقانی)، و عبدالغنی برادر (رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر) که یکی از بنیانگذاران طالبان بوده است.

هاشمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با رویترز، گفته است که مسائل زیادی در مورد این که طالبان چطور افغانستان را اداره خواهد کرد باقی مانده است، اما به گفته او، افغانستان یک دموکراسی نخواهد بود.

او گفته است: «در مجموع نظام دموکراتیکی در کار نخواهد بود، زیرا هیچ پایگاهی در کشور ما ندارد ... ما در مورد این که چه نوع از نظام سیاسی در افغانستان اعمال خواهیم کرد حرف نمی‌زنیم، چون واضح است. قانون شریعت است و بس.»

این عضو بلندپایه طالبان اضافه کرده است که اواخر هفته جاری در نشست رهبری طالبان برای بحث در مورد مسائل مربوط به حکمرانی شرکت خواهد کرد.