طالبان در کابل؛ وزیر خارجه بریتانیا در تعطیلات

وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد، دومنیک راب روز یکشنبه ۱۵ اوت، به بریتانیا بازمی‌گردد

از دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا به دلیل سفر به خارج از کشور برای تعطیلات به شدت انتقاد شد - Sameer Al-DOUMY / AFP

هم‌زمان با وخامت اوضاع در افغانستان، از دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، به دلیل سفر به خارج از کشور برای تعطیلات در هفته گذشته به شدت انتقاد شده است.

وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که آقای راب روز یکشنبه، ۱۵ اوت، به بریتانیا بازمی‌گردد و «شخصا» واکنش وزارتخانه به بحران جاری را «مدیریت» می‌کند.

با وجود این، لیسا ناندی، وزیر امور خارجه در سایه، گفته است که غیبت او هنگام بروز آشوبی جدی در عرصه بین‌المللی قابل قبول نیست. او اظهار داشت: «اینکه وزیر امور خارجه در بحبوحه یک بحران بین‌المللی به این عظمت بی‌خبر به مرخصی برود، واقعا شرم‌آور است. فاجعه‌ای جلوی چشم ما در حال وقوع است و وزیر امور خارجه اصلا در صحنه دیده نمی‌شود. صدها شهروند بریتانیایی در حال خروج از این کشورند و وزارتخانه او در حال لغو بورسیه‌ تحصیلی جوانان افغان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تام توگنهات، نماینده محافظه‌کار و دبیر کمیته امور خارجی مجلس عوام نیزوقتی از او درباره واکنش احتمالی وزارت امور خارجه به فروپاشی دولت افغانستان سوال پرسیده شد، انتقادهای تندی را مطرح کرد. او به شبکه بی‌بی‌سی نیوز گفت: «من نمی‌دانم برنامه ما چیست؛ چون حدود یک هفته‌ای می‌شود که با وزیر امور خارجه صحبت نکرده‌ام؛ علی رغم اینکه سیاست جاری بدترین سیاست ما از زمان کانال سوئز است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «وزیر امور خارجه شخصا واکنش این وزارتخانه را مدیریت می‌کند و با شرکای بین‌المللی ما در تماس است. او با توجه به وضعیت جاری امروز به بریتانیا بازمی‌گردد.»

در همین حال آقای راب در توییت نوشت که «دغدغه‌های جدی» خود درباره وضعیت افغانستان را با شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، مطرح کرده است. او گفت همتای پاکستانی‌اش هم موافق بوده که مهم است «جامعه بین‌المللی، متحد با هم، از طالبان بخواهد به خشونت پایان دهد و حقوق بشر را پاس بدارد.»

پرس اسوسیشن